The article presents discursive tools of analysis of English advertising. It defines
advertising discourse as impelling in accordance with the communicative intention of its
global strategy. The paper establishes the main types of the communicative impelling on
the basis of advertising discourse local strategies – rational and emotional
argumentation and suggestion – and introduces lingual-cognitive means of the strategies
realization.
У статті запропоновано дискурсивний інструментарій аналізу англомовної
реклами. За комунікативним наміром глобальної стратегії мовленнєвого впливу
рекламний дискурс визначено як спонукальний. На ґрунті поняття локальної
стратегії встановлено основні різновиди спонукального мовленнєвого впливу в
рекламі – раціональну й емоційну аргументацію та сугестію, а також визначено
лінгвокогнітивні засоби їх реалізації.
В статье предложен дискурсивный инструментарий анализа англоязычной
рекламы. В соответствии с коммуникативным намерением глобальной стратеги
речевого воздействия рекламный дискурс определен как побудительный. На базе
понятия локальной стратегии установлены основные виды побудительного
речевого воздействия в рекламе – рациональная и эмоциональная аргументация и
суггестия – и выявлены лингвокогнитивные средства их реализации.