Данная работа посвящена анализу творчества писателей периода второй мировой войны,
внесших весомый вклад в формирование жанра английского шпионского романа. В исследовании
предпринимается попытка проанализировать развитие жанра английского шпионского романа в
военный период, в контексте происходящих исторических событий, с учётом факта причастности
автора тем или иным образом к деятельности британских спецслужб. В фокус анализа автора
попадает новые формы реализации сюжетной линии и модификации протагониста.
Дана робота присвячена аналізу творчості письменників періоду другої світової війни, які
внесли вагомий внесок у формування жанру англійського шпигунського роману. У дослідженні
здійснюється спроба проаналізувати розвиток жанру англійського шпигунського роману у військовий
період, у контексті, історичних подій що відбуваються, з урахуванням факту причетності автора тим
або іншим способом до діяльності британських спецслужб. У фокус аналізу автора попадають нові
форми реалізації сюжетної лінії і й модифікації протагоніста.
The work is dedicated to the analysis of the spy novels written during the period of the Second World
War, who contributed much to the forming of the spy novel genre. In the investigation presented the attempt to
analyze the development of the spy novel genre during the war time made in the context of the historical events,
taking into account the fact of belonging the author to the Great Britain State Intelligence service. The focus of
the analysis is concentrated on the new forms of realization of the plot vector and the modification of the
protagonist. In the beginning of the 40th and 50th the detectives running about the crimes and the criminals were
pushed by the novels telling about the political problems, the themes of relations of the states under condition of
the World war and just after its end, the genre who got the title Spy novel. The general tendency for the
mentioned period can be pointed out as the ethical and moral deformation of the image of the protagonist drawn
on the background of the war from the “romantic” to the “prosaic” The protagonist of the English spy novel is
not already bearing the burden of the moral duties in realizing the spy activity. The successful realization of his
mission became the first coming target because his result is the basis for the further decision of the government
and the destiny of the whole state.