Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Зміна образів в балеті «Кармен» коррелятивно до світових тенденцій розвитку культури ХХ – початку ХХІ ст.

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Щербак, Є.В.
dc.date.accessioned 2016-01-13T16:10:28Z
dc.date.available 2016-01-13T16:10:28Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Зміна образів в балеті «Кармен» коррелятивно до світових тенденцій розвитку культури ХХ – початку ХХІ ст. / Є.В. Щербак // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 253. — С. 145-148. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/91704
dc.description.abstract Відстежується зміна хореографічних образів (зокрема жіночих) на прикладі балету «Кармен» від пригніченої до вільної жінки коррелятивно до світових тенденцій розвитку культури ХХ – початку ХХІ ст. у гендерній царині. Показується залученість до цих процесів українського хореографічного мистецтва, передусім, у постановці «KAРМЕН.TV» (2006) Раду Поклітару. Розглядається віддзеркалення феміністичної проблематики в західно-європейських та українських балетних спектаклях ХХ – поч. ХХІ ст. На основні аналізу хореографічних образів робиться висновок про їх еволюцію, відповідно до основних змін в культурі в сучасний період. Ключові слова: балет, хореографічне мистецтво, гендер, жіночі образи, «Кармен-сюїта». uk_UA
dc.description.abstract Отслеживается изменение хореографических образов (в частности женских) на примере балета «Кармен» от подавленной к свободной женщине коррелятивно мировым тенденциям развития культуры ХХ – начала XXI века. в гендерной области. Показывается вовлеченность в эти процессы украинского хореографического искусства, прежде всего, в постановке «KAРМЕН.TV» (2006) Раду Поклитару. Рассматривается отражение феминистической проблематики в западно-европейских и украинских балетных спектаклях ХХ – нач. XXI века. На основе анализа хореографических образов делается вывод об их эволюции, согласно основным изменениям в культуре в современный период. Ключевые слова: балет, хореографическое искусство, гендер, женские образы, «Кармен-сюита». uk_UA
dc.description.abstract By example of the ballet “Carmen” the changing of choreographic manner (particularly women) from depressed to a free woman correlatively to world culture development tendencies of the ХХ- early XXI century in the gender sphere is followed. First of all the involvement of the Ukrainian choreographic art to these processes is shown in the performance “CARMEN.TV” (2006) Radu Poklitaru. The reflection of the feminist range of problems in West- European and Ukrainian ballet performances of the ХХ – early XXI centuries is considered. The influence and interconnection of the world culture development tendencies and choreographic art with the transformation of the principal manners in the ballet performance “Carmen” by the foreign and Ukrainian choreographers (A. Alonso, C. Goleizovskii, B. Stone, R. Petit, M. Eck, M. Born, R. Poklitaru). Influence of the feminist movement on the replacement of the gender roles in dance performances, changing of the plot-theme line of the authentic ballets for the more modern themes according to the world civilization development. On the basis of the choreographic manners analysis the conclusion about their evolution according to the main changes in the modern culture is made. With the help of the choreographic art which is a reflection of this or that time, the picture of the existing cultural foundation is considered, and any changes or tendencies influence ballet performances, their structural and ideological content. The emancipation effect also took place in works of many West-European choreographers, however, this tendency can also be observed in the Ukrainian dance art. One of the most important transformations in art connected with gender problems revision is studied. In the beginning of the third quarter of the ХХ century the credibility gap to the modernism culture in which men dominated, found the fullest expression in the art creators sphere. Following the west traditions of the cultural development process the choreographic art had also underwent transformations. Keywords: ballet, dance art, gender, images of women, "Carmen Suite". uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ uk_UA
dc.title Зміна образів в балеті «Кармен» коррелятивно до світових тенденцій розвитку культури ХХ – початку ХХІ ст. uk_UA
dc.title.alternative Смена образов в балете «Кармен» коррелятивно мировым тенденциям развития культуры ХХ – начала ХХІ века uk_UA
dc.title.alternative Сhanges images of the ballet «Сarmen», respectively, the global trends of development of culture of ХХ – beginning of ХХІ century uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status first published uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис