Članek na kratko predstavi zunanje družbeno-politične okoliščine, ki so vsekakor ključno
vplivale na pojav in koncepte kitajske moderne, ter nekaj vidikov kitajske moderne v prvih desetletjih 20.
stoletja. Modernost, ki se je začela s kitajskim obdobjem jindai, je bila širši ideološki koncept, na podlagi
katerega naj bi nastala nova moderna kitajska država. Nastajala je s prevzemanjem “zahodnih”
konceptov modernosti, vendar pa je bila na Kitajskem podvržena lastnemu procesu proizvajanja in
dodajanja pomena. Kitajska literarna tendenca modernega obdobja nikakor ni zgolj presajala konceptov
evropske modernosti v svoja tla. Pri tem je sadike križala z lastnimi epistemološkimi koncepti. Na
kitajsko modernost je potrebno gledati kot na sadiko, ki je, presajena v tujo zemljo, obrodila povsem
drugačne in nove sadove.
У статті дається короткий огляд зовнішніх соціально-політичних обставин, які, безумовно,
є одним із ключових впливів на виникнення та концепції китайської модерністської літератури та
деякі її аспекти в перші десятиліття ХХ століття. Сучасність, яка почалася з китайським періодом
“jindai”, була широкою ідеологічною концепцією, на основі якої виникла нова сучасна китайська
країна. Сучасність була створена, взявши “західну” концепцію, але в Китаї вона була здійснена
власним процесом виробництва. В основі китайської літературної тенденції сучасного періоду
поняття європейської сучасності займає не просте місце. Китайську сучасність слід розглядати як
паростки, пересаджені в інший ґрунт, які призвели до нових і неочікуваних результатів.
The article gives a brief outline of the external socio-political circumstances which certainly
represented a key influence on the occurrence and concepts of the Chinese modernist literature and
some aspects of the Chinese modernist literature in the first decades of the 20-th century. Modernity,
which began with the Chinese period jindai, was a broader ideological concept on the basis of which a
new modern Chinese country came into existence. The modernity was created by taking over “the
western” concepts of modernity but in China it was subject to its own process of producing and adding
the meaning. The Chinese literary tendency of the modern period did not merely place the concepts of
the European modernity into its ground. With this process it cross-bred seedlings with its own
epistemological concepts. The Chinese modernity is to be seen as a seedling which, transplanted into a
foreign ground, resulted in completely different and new results.