У статті відзначається особлива роль етикетних формул у процесі формування
фразеологічного складу німецької мови протягом XIV–XVII століть; визначаються універсальні
чинники, загальні для становлення фразеологізмів цього історичного етапу розвитку німецької
мови, і специфічні, які залежать від рис німецької мови й особливих умов її існування.
В статье отмечается особая роль этикетных формул в процессе формирования
фразеологического состава немецкого языка в XIV–XVII веках; определяются универсальные
факторы, общие для становления фразеологизмов этого исторического этапа развития
немецкого языка, и специфические, зависящие от черт немецкого языка и особенных условий его
исторического существования.
The article is closely connected with the definition of peculiarities of moral, social-historical and
spiritual-cultural experience of the speakers of Early High German language as one of the most
important extralingual fragment of reality. The usage of this approach can give a complete picture of
national-cultural peculiarities of phraseological system of German of XIV–XVII centuries. Nationalcultural
factors relevant for formation of phraseological world representation of Old High German period
have been determined.