Прийнято вважати, що Гоголь використовував в описі наркотичного трансу відому книгу Т. де Квінсі. Сьогодні дослідники вже говорять про особистий опіумний досвід Гоголя і його ознайомленість з таємним життям петербурзької богеми. Але «босхівські» за духом галюцинації присутні уже в ранніх українських повістях Гоголя: він черпав тут не стільки із сучасності, скільки з глибин давньоукраїнської стихії, яка відчувалася ним як пагубна безодня, що протистоїть християнському образу світу. Між тим романтичний і постромантичний культурний досвід в кінцевому рахунку призводить до пропаганди наркоманії теперішньої масової культури та її легітимізації у філософії New Age. У такій динаміці позиція Гоголя заслуговує особливої уваги.
Принято считать, что Гоголь использовал в описании наркотического транса известную книгу Т. де Квинси. Сегодня исследователи уже предполагают и личное знакомство Гоголя с опием, и его осведомленность в тайной жизни петербургской богемы. Но «босховские» по духу галлюцинации присутствуют уже в ранних украинских повестях Гоголя: он черпал здесь не столько из современности, сколько из глубин древнеукраинской языческой стихии, которая ощущалась им как противостоящая христианскому образу мира губительная бездна. Между тем романтический и пост-романтический культурный опыт в конечном итоге приводит к пропаганде наркомании нынешней массовой культурой и ее легитимизации в философии New Age. В данной динамике позиция Гоголя заслуживает особого внимания.
Gogol – from the point of view of our Literary History – used the famous book by T. de Quinsy when described narcotic trans. Modern scholars declared personal writer`s experience in the sphere of drug addiction and secret life of Petersburg`s bohemia. But we can find the hallucinations in Bosch style in earliest Ukrainian stories by Gogol. He took this material not only from modern life but from profundity of old Ukrainian paganism which was in his eyes the dangerous ocean and antonym to Christian image of world. In the same time Romantic and Post romantic cultural experience directed to propaganda of drug addiction in modern mass-culture and it`s legitimization in New Age Philosophy. In the context of this dynamic Gogol`s position must be an object of special attention.