У статті розглядаються класичні підходи до розуміння сутності конкурентоспроможності торговельних підприємств, висвітлюється проблема визначення рівня їхньої конкурентоспроможності, визначається особливість управління конкурентоспроможністю торговельній галузі. Ключові слова: конкуренція у торговельній галузі, суб’єкт конкуренції, об’єкт конкуренції, конкурентне середовище, цінові і нецінові методи конкуренції, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, довгострокова конкурентоспроможність, стратегічний маркетинг.
В статье рассматриваются классические подходы к пониманию сущности конкурентоспособности торговых предприятий, освещается проблема определения уровня их конкурентоспособности, определяется особенность управления конкурентоспособностью торговой отрасли. Ключевые слова: конкуренция в торговой отрасли, субъект конкуренции, объект конкуренции, конкурентная среда, ценовые и неценовые методы конкуренции, конкурентоспособность, конкурентные преимущества, долгосрочная конкурентоспособность, стратегический маркетинг.
In the article classic approaches are examined to understanding of essence of competitiveness and competitiveness of point-of-sale enterprises, the problem of determination of level of their competitiveness is lighted, the marketing constituents of the long-term providing of the last concerne. The feature of management by a competitiveness to point-of-sale industry concernes. Key words: competition in point-of-sale industry, subject of competition, object of competition, competition environment, prices and methods of competition, competitiveness, competitive edges, long-term competitiveness strategic marketing.