На хорах Софії Київської по-новому прочитано унікальний комплекс із 8 іменних графіті «групи
Олісави», який відносили до межі ХІ– ХІІ ст. та пов’язували зі Святополком ІІ Ізяславичем. Метою
публікації є уточнення датування та авторства графіті для правильного розуміння доби їх виникнення. Методологічною основою є принцип історизму та каузальний підхід, який потребує комплексного знання писемних джерел і Софійського собору, розуміння релігійної та світоглядної складової. Висновки та їх наукова новизна. Графіті датовано 1019 р. і віднесено до часу регенства
Олісави, матері Святополка І Володимировича, який княжив у Києві в 1018–1019 рр. Висунуто та
обґрунтовано гіпотезу, що Олісава була дочкою царя Болгарії Петра І і візантійської принцеси Ірини Лакапіни та стала дружиною Ярополка Святославича, а після його загибелі – Володимира Великого й була нею до його одруження з візантійською принцесою Анною Порфірородною. Впродовж
свого життя в Києві в 972–1019 рр. Олісава відігравала помітну роль у княжій династії та в житті держави. До цієї групи графіті також входять автографи короля Норвегії Хакона Ейрікссона,
митрополита Іоанна І та ін. Графіті наближають до об’єктивного сприйняття тогочасних подій
як у Русі, так і в усій Європі.
In the choirs of Sophia of Kyiv, a unique complex of 8 name graffiti of the «Olisava group», which was
attributed to the border of the 11th–12th c. and associated with Svyatopolk II Izyaslavych, was read in a new
way. The purpose of the publication is to clarify the dating and authorship of the graffiti for a correct understanding
of the era of their appearance. The methodological basis is the principle of historicism and
the causal approach, which requires comprehensive knowledge of written sources and the Sophia сathedral,
understanding of the religious and worldview component. Conclusions and their scientific novelty.
The graffiti is dated 1019 and belongs to the time of the regency of Olisava, the mother of Svyatopolk
I Volodymyrovych, who reigned in Kyiv in 1018–1019. The hypothesis that Olisava was the daughter
of tsar Peter I of Bulgaria and the Byzantine princess Irina Lakapina and became the wife of Yaropolk
Sviatoslavich has been proposed and substantiated, and after his death – of Volodymyr the Great and was
her until his marriage to the Byzantine princess Anna Porfirorodna. During her life in Kyiv in 972–1019,
Olisava played a prominent role in the princely dynasty and in the life of the state. This group of graffiti
also includes the autographs of King Hakon Eiriksson of Norway, metropolitan John I, and others. Graffiti
brings us closer to an objective perception of contemporary events both in Russia and throughout Europe.