Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Княгиня Олісава та її оточення в графіті Софії Київської

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Нікітенко, Н.
dc.date.accessioned 2024-11-02T18:29:46Z
dc.date.available 2024-11-02T18:29:46Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Княгиня Олісава та її оточення в графіті Софії Київської / Н. Нікітенко // Сіверянський літопис. — 2024. — № 2. — С. 5-21. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2518-7430
dc.identifier.other DOI: 10.58407/litopis.240201
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199836
dc.description.abstract На хорах Софії Київської по-новому прочитано унікальний комплекс із 8 іменних графіті «групи Олісави», який відносили до межі ХІ– ХІІ ст. та пов’язували зі Святополком ІІ Ізяславичем. Метою публікації є уточнення датування та авторства графіті для правильного розуміння доби їх виникнення. Методологічною основою є принцип історизму та каузальний підхід, який потребує комплексного знання писемних джерел і Софійського собору, розуміння релігійної та світоглядної складової. Висновки та їх наукова новизна. Графіті датовано 1019 р. і віднесено до часу регенства Олісави, матері Святополка І Володимировича, який княжив у Києві в 1018–1019 рр. Висунуто та обґрунтовано гіпотезу, що Олісава була дочкою царя Болгарії Петра І і візантійської принцеси Ірини Лакапіни та стала дружиною Ярополка Святославича, а після його загибелі – Володимира Великого й була нею до його одруження з візантійською принцесою Анною Порфірородною. Впродовж свого життя в Києві в 972–1019 рр. Олісава відігравала помітну роль у княжій династії та в житті держави. До цієї групи графіті також входять автографи короля Норвегії Хакона Ейрікссона, митрополита Іоанна І та ін. Графіті наближають до об’єктивного сприйняття тогочасних подій як у Русі, так і в усій Європі. uk_UA
dc.description.abstract In the choirs of Sophia of Kyiv, a unique complex of 8 name graffiti of the «Olisava group», which was attributed to the border of the 11th–12th c. and associated with Svyatopolk II Izyaslavych, was read in a new way. The purpose of the publication is to clarify the dating and authorship of the graffiti for a correct understanding of the era of their appearance. The methodological basis is the principle of historicism and the causal approach, which requires comprehensive knowledge of written sources and the Sophia сathedral, understanding of the religious and worldview component. Conclusions and their scientific novelty. The graffiti is dated 1019 and belongs to the time of the regency of Olisava, the mother of Svyatopolk I Volodymyrovych, who reigned in Kyiv in 1018–1019. The hypothesis that Olisava was the daughter of tsar Peter I of Bulgaria and the Byzantine princess Irina Lakapina and became the wife of Yaropolk Sviatoslavich has been proposed and substantiated, and after his death – of Volodymyr the Great and was her until his marriage to the Byzantine princess Anna Porfirorodna. During her life in Kyiv in 972–1019, Olisava played a prominent role in the princely dynasty and in the life of the state. This group of graffiti also includes the autographs of King Hakon Eiriksson of Norway, metropolitan John I, and others. Graffiti brings us closer to an objective perception of contemporary events both in Russia and throughout Europe. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Сiверянський літопис
dc.subject У глиб віків uk_UA
dc.title Княгиня Олісава та її оточення в графіті Софії Київської uk_UA
dc.title.alternative Princess Olisava and her environment in the graphite of Sophia of Kyiv uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94(47725):281.93


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис