Стаття присвячена керамічним люлькам для
паління тютюну XVII—XIX ст., виконаним у формах, що зображають людську голову чи обличчя,
побутові предмети, тварин або їхні частини. В
результаті запозичень з середини XVII ст. деяку
кількість люльок південно-східного типу почали
виготовляти з чашечками для тютюну у вигляді
людської голови або тільки із зображенням обличчя.
Різні фасони фігуративних люльок у XVIIІ ст. розповсюджуються на великій території від Волині до
Слобожанщини і Північного Причорномор’я. Автор
вважає, що люльки із зображеннями людей, тварин і предметів не запозичені з володінь Османської імперії, а є продуктом розвитку європейського, в тому числі і українського, ремесла і декоративно-ужиткового мистецтва.
The ceramic tobacco pipes of the seventeenth —
nineteenth centuries shaped as human head or face,
animals or their parts, household items are analyzed
in the paper. The tradition of such images on ceramic
pipes in Europe takes its origin from England. Similar
products appeared later in the Netherlands and Germany.
On the territory of Austrian possessions (primarily
Czech territory), on Polish and Ukrainian lands the
pipes of the North-Western type (with a solid pipe-bowl
and stem) are occurred later with pipes of the South-
Eastern type (a ceramic bowl and a separate stem from
different material). As a result some number of South-
Eastern type pipes began to be made with a bowls in the
form of a human head, or only with a face image from
the mid-seventeenth century. The article describes
several styles of pipes with anthropomorphic elements,
pipes in the form of boots and products with zoomorphic
elements (heads and mouths of predators) or depict an
entire animal. The oriental style fashion, dominance
of Baroque art, and the beginning of the manufacture
of smoking pipes from other materials (primarily from
sepiolite) lead to the widespread use of figurative pipes
in the eighteenth century and increasing the realism
of plastic depiction. This also applies to ceramic pipes.
The popularity of smoking pipes with realistic images
reaches the top in the late eighteenth and through the
entire nineteenth century. The appearance and spread
of figurative pipes in Ukraine took place with the same
tendencies as in Europe in general. Different styles of
figurative pipes in the eighteenth century spread over
a large area from Volyn to Slobozhanshchina and the
Northern Black Sea coast. The author considers that
the pipes with images of people, animals and objects
are not inherited from the possessions of the Ottoman
Empire but represent a product of the development of
European crafts and decorative arts.