Одной из важнейших проблем изучения черняховской культуры является исследование ее
культурных традиций, в том числе сарматской.
Важность представляет сравнительное изучение проявления признаков сарматского элемента
на «склоновых» и «дюнных» могильниках в регионе,
для чего Войтенки и Зачепиловка сейчас являются
«базовыми» памятниками. Актуальным в рамках
исследования позднескифской / сарматской традиции в черняховской культуре является также
вопрос эволюции содержания обряда сооружения ям
с подбоями от «этнического» к социальному.
One of the most important problems in the study of
the Chernyakhiv culture is the study of cultural traditions,
among them the Sarmatian one. A comparative
study of the manifestation of the signs of the Sarmatian
element on the «side» and «dune» cemeteries in the
region is important, for which Voytenki and Zachepilovka
are now undoubtedly «basic» monuments. When
identifying burials of the Late Scythian / Sarmatian
cultural tradition, the presence and combination of
«indisputable» and «probable» signs is taken into account.
Sarmatian cultural tradition at cemeteries of
the Chernyakhiv culture Voytenki and Zachepilovka
in the Dnieper-Donets forest-steppe are manifested
predominantly in the same way, but has also distinctive
features. Both cemeteries have graves in niche pit.
In the graves of Zachepilovka more hand-made vessels
have been detected und there they have been found
even in cremation graves. At both cemeteries a combination
of «indisputable» Late Scythian / Sarmatian
signs is rather rare, the «indisputable» signs are supplemented
by «probable» ones. Late Scythian / Sarmatian features are more significant at the Zachepilovka
cemetery. Some models of the compatibility of Sarmatian features in the burials are presented, which were
also observed at the cemeteries of the Chernyakhiv culture in the Dnieper-Donets forest-steppe. In the context
of the study of the Late Scythian / Sarmatian tradition in the Chernyakhiv culture, the issue of the evolution
of the content of the rite of the construction in niche pit from the «ethnic» to the social is also relevant.
Однією з важливих проблем вивчення черняхівської
культури розглядається дослідження
культурних традицій, однією з яких вважається
сарматська. Важливим виглядає порівняльне вивчення
прояви ознаків сарматського елемента на
могильниках, що розташовані на схилах і дюнах у
регіоні для чого Війтенки та Зачепилівка безумовно
відіграють зараз роль «базових» пам’яток. При
виділенні пізньоскифської / сарматської культурної
традиції враховується наявність «безперечних» та
«імовірних» ознак. Сарматська культурна традиція
на могильниках черняхівської культури Війтенки та
Зачепилівка у дніпро-донецькому лісостепу проявляється
переважно однаково, але має відмінні риси. На обох могильниках присутні поховання в ямах з
підбоями. Там достатньо рідко зустріто комбінацію
«безперечних» та «імовірних» пізньоскифських / сарматських
ознак, «безперечні» ознаки доповнюються «імовірними». Пізньоскифські / сарматські ознаки
репрезентовані вагоміше на могильнику Зачепилівка.
У похованнях цього могильника є присутніми набагато більше ліпних посудин цієї традиції, там
вони знаходяться також у похованнях — кремаціях. Побудовано моделі сполучуваності сарматських ознак
у конкретних похованнях, які існують у тому числі і на могильниках черняхівської культури в
дніпро-донецькому лісостепу. Актуальним в межах дослідження пізньоскифської / сарматської традиції
в черняхівській культурі вважається також питання еволюції поховального звичаю спорудження ям з
подбоями та заплічками від «етнічного» до «соціального».