Мета статті: на основі вивчення різноманітної кількості джерел, наукової літератури показати роль меценатства у діяльності церковнопарафіяльних шкіл лівобережних українських єпархій
Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст., виявити його особливості, періодичність,
роль у функціонуванні шкіл.
Наукова новизна: комплексно розглянуто роль приватної ініціативи у функціонуванні церковнопарафіяльних шкіл у лівобережних українських єпархіях Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Охарактеризовано особливості пожертв на церковно-шкільну справу. Визначено, що пожертви на школи були різними (закупівля книг, ремонт приміщень, оплата праці педагогів тощо)
і переважно мали локальний характер та не завжди фіксувалися. Висунуто припущення про вагому
роль приватної ініціативи в розвитку церковно-шкільної справи в лівобережних українських єпархіях Російської імперії означеного періоду.
Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, об’єктивності, аналізу, а також історико-генетичному та історико-порівняльному методах.
Висновки. Церковнопарафіяльні школи відіграли велику роль у навчанні та вихованні дітей, адже там не лише навчали читати й писати, але й виховували учнів на загальнолюдських християнських цінностях, що мало позитивне значення. Роль приватної ініціативи в розвитку церковнопарафіяльних шкіл замовчувалася радянською історіографією. Джерела свідчать, що благодійники надавали школам серйозну допомогу. Пожертви на школи були різноплановими й переважно мали локальний характер. Вони не завжди фіксувалися документами, зокрема, на прохання самих же меценатів, які згідно з християнською традицією не бажали земних нагород і часом робили пожертви
на умовах анонімності. Серед покровителів церковнопарафіяльних шкіл зустрічаємо такі відомі
прізвища, як Кочубеї, Галагани, Терещенки, Харитоненки, Сумцов, Милорадович, Капніст та інші.
The purpose of the article: based on the study of a diverse number of sources and scientific literature,
highlight the role of patronage in the activity of church parish schools of the left-bank Ukrainian dioceses
of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c., identify its features, periodicity, role in the
functioning of schools.
Scientific novelty: the role of private initiative in the functioning of parish schools in the left-bank
Ukrainian dioceses of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c. is comprehensively considered.
The features of donations for church and school affairs are characterized. It was determined that
donations to schools were different (purchase of books, repair of premises, payment of teachersʼ labor,
etc.) and most often had a local character and were not always recorded. An assumption is put forward
about the important role of private initiative in the development of church and school affairs in the leftbank
Ukrainian dioceses of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c.
The research methodology is based on the principles of historicism, objectivity, analysis, as well as
historical-genetic and historical-comparative methods.
Conclusions. Church-parochial schools played a great role in the education and upbringing of children,
because they not only taught children to read and write, but also educated students on universal Christian values, which had a positive meaning. The role of private initiative in the development of parish
schools was silenced by Soviet historiography. Sources indicate that benefactors have provided significant
assistance to schools. Donations to schools were diverse and most often of a local nature. They were not
always recorded in documents, in particular, at the request of patrons themselves, who, according to the
Christian tradition, did not desire earthly rewards and sometimes made donations on the condition of anonymity.
Among the patrons of parish schools, we meet such famous names that played a significant role in
the history of Ukraine, such as Kochubey, Galagany, Tereshchenka, Kharytonenka, Sumtsov, Myloradovych, Kapnist and others.