Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Церковно-шкільне меценатство у лівобережних українських єпархіях Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Петренко, І.
dc.date.accessioned 2022-12-07T10:11:41Z
dc.date.available 2022-12-07T10:11:41Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Церковно-шкільне меценатство у лівобережних українських єпархіях Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. / І. Петренко // Сіверянський літопис. — 2022. — № 3. — С. 48-55. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2518-7430
dc.identifier.other DOI: 10.5281/zenodo.7189946
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187112
dc.description.abstract Мета статті: на основі вивчення різноманітної кількості джерел, наукової літератури показати роль меценатства у діяльності церковнопарафіяльних шкіл лівобережних українських єпархій Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст., виявити його особливості, періодичність, роль у функціонуванні шкіл. Наукова новизна: комплексно розглянуто роль приватної ініціативи у функціонуванні церковнопарафіяльних шкіл у лівобережних українських єпархіях Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Охарактеризовано особливості пожертв на церковно-шкільну справу. Визначено, що пожертви на школи були різними (закупівля книг, ремонт приміщень, оплата праці педагогів тощо) і переважно мали локальний характер та не завжди фіксувалися. Висунуто припущення про вагому роль приватної ініціативи в розвитку церковно-шкільної справи в лівобережних українських єпархіях Російської імперії означеного періоду. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, об’єктивності, аналізу, а також історико-генетичному та історико-порівняльному методах. Висновки. Церковнопарафіяльні школи відіграли велику роль у навчанні та вихованні дітей, адже там не лише навчали читати й писати, але й виховували учнів на загальнолюдських християнських цінностях, що мало позитивне значення. Роль приватної ініціативи в розвитку церковнопарафіяльних шкіл замовчувалася радянською історіографією. Джерела свідчать, що благодійники надавали школам серйозну допомогу. Пожертви на школи були різноплановими й переважно мали локальний характер. Вони не завжди фіксувалися документами, зокрема, на прохання самих же меценатів, які згідно з християнською традицією не бажали земних нагород і часом робили пожертви на умовах анонімності. Серед покровителів церковнопарафіяльних шкіл зустрічаємо такі відомі прізвища, як Кочубеї, Галагани, Терещенки, Харитоненки, Сумцов, Милорадович, Капніст та інші. uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the article: based on the study of a diverse number of sources and scientific literature, highlight the role of patronage in the activity of church parish schools of the left-bank Ukrainian dioceses of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c., identify its features, periodicity, role in the functioning of schools. Scientific novelty: the role of private initiative in the functioning of parish schools in the left-bank Ukrainian dioceses of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c. is comprehensively considered. The features of donations for church and school affairs are characterized. It was determined that donations to schools were different (purchase of books, repair of premises, payment of teachersʼ labor, etc.) and most often had a local character and were not always recorded. An assumption is put forward about the important role of private initiative in the development of church and school affairs in the leftbank Ukrainian dioceses of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c. The research methodology is based on the principles of historicism, objectivity, analysis, as well as historical-genetic and historical-comparative methods. Conclusions. Church-parochial schools played a great role in the education and upbringing of children, because they not only taught children to read and write, but also educated students on universal Christian values, which had a positive meaning. The role of private initiative in the development of parish schools was silenced by Soviet historiography. Sources indicate that benefactors have provided significant assistance to schools. Donations to schools were diverse and most often of a local nature. They were not always recorded in documents, in particular, at the request of patrons themselves, who, according to the Christian tradition, did not desire earthly rewards and sometimes made donations on the condition of anonymity. Among the patrons of parish schools, we meet such famous names that played a significant role in the history of Ukraine, such as Kochubey, Galagany, Tereshchenka, Kharytonenka, Sumtsov, Myloradovych, Kapnist and others. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Сiверянський літопис
dc.subject Церковна старовина uk_UA
dc.title Церковно-шкільне меценатство у лівобережних українських єпархіях Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. uk_UA
dc.title.alternative Сhurch and school patronage in the left bank Ukrainian dioceses of the Russian Empire at the end of the XIX – the early XX c. uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 2–47(477.53)94


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис