Окреслено міждисциплінарний характер центральних проблем літературознавчої когнітивістики, а також показано напрямки їх розв’язання шляхом моделювання процесу мисленнєвої взаємодії учасників художнього діалогу через концепт домінанти. Окрему увагу звернено на кореляцію між психофізіологічним, феноменологічним, художньо-естетичним і комунікативним аспектом проблеми домінанти. При цьому доведено спільність ідей щодо творчого мислення в естетиці М. Бахтіна й у „фізіології” О. Ухтомського. Для формулювання такого припущення використано концепцію фізіолога О. Ухтомського, який феноменологію синтезуючої думки „аналізував” крізь призму проблеми двійника у творчості Ф. Достоєвського. Проблему діалогізму творчого мислення внаслідок цього пов’язано з домінантою антиномійності в художньо-естетичній сфері (конфлікт інтелектуального й емоціонального, відображення й оцінки в мисленнєвій сфері митця, динамізм художнього цілого, деформаційно-ненормативна природа естетичної насолоди і под.).
It is traced in the article the interdisciplinary character of the central problems of the cognitive literature, it is also showed the directions of the solution by modeling the process of mental interaction of the participants of the artistic dialogue through the psycho-physiological, artistic-aesthetical and communicative aspects of the dominant concept. At the same time it is proved the similar ideas as for the artistic thought in M. Bakhtin’s aesthetic and in O. Ukhtomskyi’s „physiology”. To form such an assumption it is used O. Ukhtomskyi’s concept who „analyzed” the phenomenology of the synthesive thought in the light of counterpart problem in Ph. Dostoievs’kyi’s creative work. The problem of dialogism of the artistic thought is connected with the dominant of antinomy in the artistic-aesthetical sphere (the conflict between intellectual and emotional, the reflection and assessment in the artist’s mental sphere, the dynamism of artistic as a whole, the deformative-indecent origin of the aesthetic delight etc.).