Мета статті – дослідження невідомого зображення гетьмана І. Мазепи на
іконі Покрови Богородиці з Варваринської церкви Новгорода-Сіверського. Методи дослідження добиралися відповідно до поставленої мети. Найвживанішими
виявилися загальнонаукові методи аналізу та дедукції. Наукова новизна полягає в тому, що вперше досліджено і детально описано зображення гетьмана І. Мазепи на іконі Покрови Богородиці з Новгорода-Сіверського. Наведено її опис
та фотографічне зображення. Фотографія ікони була зроблена у 1916 р. мистецтвознавцем С. Таранушенком. Висновки. Аналізуючи зміст фонду С. Таранушенка з Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. Вернадського, вдалося виявити фотографію старої ікони з Варваринської церкви Новгород-Сіверського, на якій було детально промальовано реальних історичних
персоналій доби гетьманства І. Мазепи. Ікону можна віднести до унікальної
пам'ятки українського живопису та іконописання кінця ХVІI – початку ХVІII ст.
Її композиційна схема для того часу була доволі традиційною. У центрі ікони ми
бачимо образ Божої Матері у короні з Покровом, над яким зображені два янголи
на фоні рослинного орнаменту. Під Покровом дві групи людей – світські особи
(ліворуч) і духівництво (праворуч). Дійові особи на іконі зображені згідно з ієрархією. Кожне обличчя чітко промальовано. На образі виконані постаті І. Мазепи, В. Дуніна-Борковського та І. Максимовича. Автором також була виконана спроба ідентифікувати ще двох осіб. По-перше, зображена особа біля правого плеча гетьмана може виявитися прилуцьким полковником Д. Горленком (1660–1731)
або ж гетьманським племінником І. Обидовським (1672–1701). По-друге, поруч
з особою М. Максимовича цілком може виявитися архімандрит новгород-сіверського Спасо-Преображенського монастиря М. Лежайський. Ікона Покрови Богородиці з Новгорода-Сіверського повинна досліджуватися як один з шедеврів вітчизняного живопису з найбільш точним зображенням гетьмана Івана Мазепи. Під час підготовки статті фахову консультацію надала Ганна Арендар – головний зберігач фондів Чернігівського історичного музею ім. В. Тарновського.
The purpose of the article is to study the unknown image of Hetman I. Mazepa
on the icon of the Intercession of the Mother of God from the St. Barbarа Church of
Novgorod-Siversky. Research methods were selected in accordance with the goal. The
most commonly used general scientific methods are the methods of analysis and deduction.
The scientific novelty is in the fact that for the first time the image of Hetman I.
Mazepa on the icon of the Intercession of the Mother of God from Novgorod-Siversky
was studied and described in detail. Its description and photographic image are given.
The photo of the icon was taken in 1916 by art critic S. Taranushenko. Conclusions.
Analyzing the contents of the collection of S. Taranushenko from the Institute of Manuscripts
of the National Library of Ukraine named after V. Vernadsky, it was possible
to find a photograph of an old icon from the Barbarian Church of Novgorod-Siversky,
which depicted in detail real historical personalities of the Hetmanate I. Mazepa. The
icon can be attributed to a unique monument of Ukrainian painting and icon painting of
the late seventeenth - early seventeenth century. Its compositional scheme for that time
was quite traditional. In the center of the icon we see the image of the Mother of God in
a crown with the Shroud, over which are depicted two angels on a background of floral
ornaments. Under the Shroud there are two groups of people – lay people (left) and the
clergy (right). Actors on the icon are depicted according to the hierarchy. Each face
is clearly drawn. The figures of I. Mazepa, V. Dunin-Borkovsky and I. Maksimovych
are depicted in the image. The author also attempted to identify two other individuals.
First, the person depicted near the right shoulder of the hetman may be Pryluky
Colonel D. Gorlenko (1660–1731) or Hetman’s nephew I. Obidovsky (1672–1701).
Secondly, along with the person of M. Maksymovych, M. Lezhaisky may well turn out to
be the archimandrite of the Novgorod-Siversky Savior-Transfi guration Monastery. The
icon of the Intercession of the Virgin from Novgorod-Siversky should be studied as one
of the masterpieces of domestic painting with the most accurate image of Hetman Ivan
Mazepa. During the preparation of the article, Anna Arendar, the chief custodian of the
Chernihiv Historical Museum named after V. Tarnovskyi.