Висвітлено стан і проблеми фіскального регулювання в лісовому господарстві України. Визначено напрями його реформування, яке має відбуватися з урахуванням досвіду держав із розвинутою ринковою економікою – Польщі, США, Канади, Туреччини, Франції, Чехії, Фінляндії, Швеції, Німеччини, Італії, Австрії, зокрема щодо економічного регулювання процесів управління і використання лісових екосистем.
Проаналізовано інструменти лісової політики зарубіжних країн. Виділено основні чинники, які впливають на функціонування механізму фіскального регулювання, а саме: рівень лісистості держави, форма власності (впливає на управління лісовим господарством), елементи оподаткування та особливості фіскальної політики (штрафи, пільги, кредити, субсидії).
Розроблено пропозиції з реформування лісового господарства України, зважаючи на світовий досвід, та обґрунтовано висновки щодо необхідності вдосконалення ключових складових механізму фіскального регулювання у досліджуваній сфері.
Запропоновано удосконалити діючий механізм фіскального регулювання шляхом диверсифікації переліку платежів за використання лісових ресурсів.
Наголошено на необхідності поєднання найбільш ефективних механізмів бюджетно-податкового регулювання та стимулювання науково-технологічного прогресу.
In the article state and problems of fiscal regulation in forestry Ukraine are covered. Directions forestry reform in Ukraine are determined. They should be based on the experience of countries with developed market economies. For example, such as Poland, the USA, Canada, Turkey, France, Czech Republic, Finland, Sweden, Germany, Italy, Austria. Since these countries have a positive experience of economic regulation of the management and use of forest ecosystems.
Forest policy instruments of foreign countries are analyzed. Basic factors that affect the functioning of the fiscal regulation mechanism are selected: the level of forest cover of country, ownership (influencing on forest management), elements of taxation and fiscal policy features (fines, incentives, credits, subsidies).
Proposals for reforming forestry of Ukraine on the basis of world experience (Poland, Germany, USA, Canada and other countries) are designed and conclusions about necessity of improving the key components of the mechanism of fiscal regulation in the studied area are grounded.
Improving the existing mechanism of fiscal regulation through diversification the list of payments for the use of forest resources is proposed.
The necessity a combination of the most effective mechanisms of budget and tax regulation and stimulation of scientific and technological progress is emphasized.