У статті простежуються особливості трансформації античного матеріалу в художньому доробку М. Костомарова. У творчості
митця класичні теми й вічні образи одержали нове філософське осмислення й поетичне звучання. Драматург інтерпретує світовий
естетичний досвід відповідно до власних історіософських поглядів. Специфікою авторської рецепції античного тексту є осягнення
давньої спадщини крізь призму національних традицій, що дало змогу М. Костомарову розширити тематику національної драми, а також
дозволило в умовах політичної цензури здійснити алегоричну інтерпретацію доби, в якій він жив.
Яскравим свідченням вдалого опрацювання античного матеріалу в доробку М. Костомарова є російськомовні драми «Кремуций Корд» та
«Эллины Тавриды», в яких простежуємо синтез античності та сучасності. Митець вдається до алюзій, накладаючи епоху правління
імператора Тиберія з правлінням царя Миколи І («Кремуций Корд»),
співвідносячи події, висвітлені істориком Костянтином Порфирородним у праці «Про управління державою», з добою національно-визвольних змагань українського народу («Эллины Тавриды»). Наскрізною в творах М. Костомарова на античну тематику є ідея
вільного демократичного існування українського народу. Драматург
утверджує думку про те, що українцям притаманний протест проти
всього, що обмежує свободу особистості. Саме таким постають
образи Кремуція Корда та Гіккії, які виявляють стійкість, непохитність у намірах, поглядах, діях, які до останнього залишаються
вірними своїм переконанням.
The peculiarities of transformation of ancient material into M. Kostomarov’s
artistic work are observed in the article. In Kostomarov’s work
classic themes and eternal images got a new philosophical meaning and
poetic sounding. The dramatist interprets world aesthetic experience in
accordance with his own historic and philosophical views.
The specific feature of author’s reception of ancient text is understanding
of old inheritance through the prism of national traditions which
gave him the opportunity to make the themes of national drama wider and
despite the political censorship let him carry out allegoric interpretation of
the time the lived in.
Sharp evidence of the successful use of ancient material in Kostomarov’s
work is his Russian language dramas "Сremutius Cordus" and
"Ellyns of Tavrida" where we can see the synthesis of antiquity and modern
life. The author uses allusion combining the epoch of Emperor Tiberius with
the time of the rule by Tsar Mykola I ("Сremutius Cordus"). He also
compares the events which are described by the historian in the work
"About the state rule" with the time of national struggle of the Ukrainians
("Ellyns of Tavrida").
The idea of free democratic existence of the Ukrainian people can be
seen in the works on antique topic by Kostomarov. The dramatist asserts an
idea that the Ukrainians are always against everything which limits their
individual freedom. The example of such people are the characters of
Cremutius Cordus and Hikkia who show firmness, steadfastness in intentions,
views, and actions and believe their persuasions.