Натільні хрестики, знайдені на території вишгородського
гончарного посаду, належать до різних типів і походять
з культурних нашарувань та об’єктів кінця Х – першої
третини ХІІ ст. На відміну від низки безумовно імпортних
речей, раніше знайдених на території посаду, характерні
особливості оздоблення хрестів вказують на їх місцеве
походження. Хоча археологічних підтверджень виробництва предметів особистого благочестя у Вишгороді наразі не знайдено, статус княжої резиденції і сакрального міста з Борисоглібською святинею, а також загальний рівень розвитку ремесла вказують на вірогідність існування тут подібного виробництва. У статті ставиться питання про можливість використання західноєвропейських монет-підвісок у якості предметів особистого благочестя.
Нательные крестики, найденные на территории вышгородского гончарного посада, принадлежат к разным типам
и происходят из культурных наслоений и объектов конца Х –
первой трети XII в. В отличие от ряда безусловно импортных
вещей, ранее найденных на территории посада, характерные
особенности отделки крестов указывают на их местное происхождение. Хотя археологических подтверждений производства предметов личного благочестия в Вышгороде пока не
найдено, статус княжеской резиденции и сакрального города
с Борисоглебской святыней, а также общий уровень развития
ремесла указывают на возможность существования здесь подобного производства. В статье ставится вопрос о возможности использования западноевропейских монет-подвесок в качестве предметов личного благочестия.
Pectoral crosses, found on the territory of Vyshhorod pottery
trading quarter belong to different types and come from cultural
layers and objects of the end of the X – the fi rst third of the XII
centuries. Unlike a number of defi nitely imported items previously
found on the territory of the district, the characteristics of crosses
point to their local origin. Although archaeological evidence of the
production of personal piety in Vyshhorod is not found, the status of
the prince’s residence, and the sacred city with Borisohleb shrine, as well as the overall level of development of crafts indicate the possible existence of such a local production. The article raises the question of the possibility of using Western-Europe coin-suspensions as symbols of faith.