В статье анализируются методы и ценность показа художественных фильмов Марселя
Паньоля, как средств педагогического и психологического воздействия, а также повышения
лингвострановедческой компетенции студентов на занятиях по французскому языку в высшей школе.
Предлагаются конкретные рекомендации по использованию фильмов Паньоля в рамках аудиторных
занятий.
Ключевые слова: паньоль, кинофильмы, французский язык, видеоматериал
У статті аналізуються методи та цінність показу художніх фільмів Марселя Паньоля, як
засобів педагогічного й психологічного впливу, а також підвищення лінгвокраїнознавчої компетенції
студентів на заняттях з французької мови у вищій школі. пропонуються конкретні рекомендації щодо
використання кінофільмів Паньоля в рамках аудиторних занять.
Ключові слова: паньоль, кінофільм, французька мова, відеоматеріали
This article presents the analysis of methods, importance and value of films projection as means of
pedagogical and psychological influence at foreign languages lessons in high school institutions. Films do not
only broaden the scope of interests of students, increase their motivation and favour better learning the material
studied, but also are a strong instrument with moral influence. In spite of video materials being considered by
researchers and professors practitioners as a convenient and effective teaching material, its real potential is not
mastered enough. In particular, it relates to the cinematographic heritage of an eminent French writer, film
director, playwright and scriptwriter Marcel Pagnol. This article contains concrete recommendations as regards
using films by Pagnol at French lessons. A short biography and works of the writer are followed by an analysis
of the films which can be well integrated in the educational process. In perspective there is a possibility to
develop a special course of video projections based on the given material within the scope of French as
discipline in high school institutions.
Key words: pagnol, film, French, visual