Стаття присвячена відомій українській поетесі рубежу ХІХ–ХХ ст. – Лесі Українці, а саме її
поезії найбільш яскравого й цікавого періоду творчості – кримського. Лірика поетеси
розглядається з нових позицій прочитання поетичного тексту. Головна увага приділена поняттям
“хронотоп”, “топос” як основним категоріям кристалізації художнього світу літературного твору,
також розкриттю просторових панорам, інтерпретації антитетичних та еквівалентних топосів,
наявних у художніх картинах означеного періоду творчості поетеси.
Ключові слова: текст, картина світу, символ, топос, хронотоп.
Статья посвящена известной украинской поэтессе рубежа ХІХ–ХХ веков – Леси Украинке,
а именно её поэзии наиболее яркого и интересного периода творчества – крымского. Лирика
поэтессы рассматривается с новых позиций чтения поэтического текста. Главное внимание
уделено понятиям “хронотоп”, “топос” как основным категориям кристаллизации художественного
мира литературного произведения, также раскрытию пространственных панорам, интерпретации
антитетических и эквивалентных топосов, наполняющих художественные картины означенного
периода творчества поэтессы.
Ключевые слова: текст, картина мира, символ, топос, хронотоп.
The article is dedicated to the prominent Ukrainian poetess of the XIX–XX time fence – Lesya
Ukrainka, namely to the most interesting and fascinating period of her oeuvre – the Crimean. The
poetess’s lyric poetry is analyzed from the position of a new poetic text reading. The main attention is
paid to the terms “chronotopos”, “topos” as the main categories of imaginative world crystallization, to
the revelation of the spatial panorama, the interpretation of the antithetic and equivalent toposes, which
are used in the poetess’s lyric poetry of that period.
Keywords: text, worldview, symbol, topos, chrinotopos.