У статті в компаративному ключі досліджено способи персоніфікації людської душі у поезії
польських та українських представників раннього модернізму (К. Тетмаєра, Л. Стаффа,
П. Карманського, Б. Лепкого та В. Пачовського). Простежено культурні паралелі між античним
топосом Адріана та його осмисленням і видозмінами у модерністській поезії. Звернено увагу на
спільні образи та мотиви поетичних творів, що змальовують мандрівку душі, виокремлено
характерні атрибути топосу мандрівної душі, розкрито поетичні особливості вживання топосу
персоніфікованої душі, пов’язані з актуальністю фольклорної стилістики для “Молодої Музи” та
своєрідністю молодопольської есхатології.
Ключові слова: топос, ранній модернізм, душа, тіло, топос Адріана, есхатологія.
В статье в компаративном ключе исследованы способы персонификации человеческой
души в поэзии польских и украинских представителей раннего модернизма (К. Тетмайер,
Л. Стафф, П. Карманский, Б. Лепкий, В. Пачовский). Прослежены культурные параллели между
античным топосом Адриана и его осмыслением и видоизменениями в модернистской поэзии.
Особое внимание уделено общим образам и мотивам поэтических произведений, изображающих
странствие души, выделены характерные атрибуты топоса странствующей души в польской и
украинской поэзии. Раскрыты поэтические особенности использования топоса
персонифицированной души, связанные с актуальностью фольклорной стилистики для “Молодой
Музы” и своеобразностью молодопольской эсхатологии.
Ключевые слова: топос, ранний модернизм, душа, тело, топос Адриана, эсхатология.
The present article is devoted to the comparative exploration of the ways of human soul
personification in the poetry of Polish and Ukrainian representatives of early modernism (K. Tetmajer,
L. Staff, P. Karmansky, B. Lepky and W. Pachovsky). The article traces the cultural parallels between
ancient Hadrian's topos and its comprehension and modifications in modernistic poetry. Particular
attention is drawn to the common images and motifs of poetic works, depicting the journey of the soul.
Also, the specific attributes of the spiritual journey topos of the Polish and Ukrainian literature are
identified. Our research highlights the poetic use of personified soul topos determined by the relevance
of folk style of “Young Muse” and originality of Young Poland eschatology.
Keywords: topos, early modernism, soul, body, Hadrian's topos, eschatology.