В статті, на підставі аналізу впровадження освітнього проце судля ромських громад в республіці Молдова, висвітленно численні об’єктивні й суб’єктивні
проблеми, які виникли в перехідний період. Молдовське суспільство перебуває на
початковому етапі пошуку потрібних механізмів впровадження ромських освітніх
програм. Незважаючи на досить інтенсивні зусилля неурядових організацій і,
частково, державного сектору, більшість проблем освіти ромів залишаються
невирішеними.
На базе анализа организации образовательного процесса для ромских общин в республике Молдова, статья освещает многие объективные и субъективные
проблемы, возникающие в переходный период. Молдавское общество пока
пребывает
лишь на начальном этапе поиска походящих путей к решению ромских
образовательных программ. Несмотря на относительно интенсивные усилия
неправительственных организаций и, частично, государственного сектора,
большинство проблем образования ромов все ещё не решены.
On base of the analysis of the Educational Process of the Roma Community in the
Republic of Moldova, this article demonstrates the many objective and subjective
problems that appear in this transitional period. Moldovan society is still only at the
beginning of its search for appropriate ways of solving Roma educational issues. In
spite of the relatively intense efforts of non-governmental organization and partially
also the governmental sector, the situation of Roma education is not yet being solved in
the most efficient way. As suggested in the text, there are some strategic possibilities for
taking responsible measure.