Статья заслуженного учителя АР Крым, учителя-методиста УВК «Школы-лицея» № 3
города Симферополь Д.В. Дмитрука и кандидата исторических наук, доцента кафедры украиноведения
и педагогики высшей школы ЮФ НУБиП Украины «КАТУ» Р.А. Близнякова повествует об особенностях
изучения гуманитарных дисциплин в старших классах средней школы и на первом курсе высшей школы.
Гуманитарное образование и гуманизация личности являются нормами развития современного
образования в мире. О том, как следовать общеевропейским тенденциям, учитывая особенности
современного образовательного процесса в Украине, речь идет в научном изыскании учителя-методиста
и ученого-педагога.
Стаття заслуженого вчителя АР Крим, учителя-методиста НВК “Школи-ліцею” №3
м. Сімферополя Д.В. Дмитрука і кандидата історичних наук, доцента кафедри українознавства і
педагогіки вищої школи ПФ НУБіП України “КАТУ” Р.О. Блізнякова розповідає про особливості вивчення
гуманітарних дисциплін у старших класах середньої школи і на першому курсі вищої школи. Гуманітарна
освіта і гуманізація особистості є нормами розвитку сучасної освіти у світі. Про те, як іти за
загальноєвропейськими тенденціями, враховуючи особливості сучасного освітнього процесу в Україні,
мова йде про наукове дослідження учителя-методиста і вченого-педагога “Особливості викладання
курсу “Історія України” та курсу “Історія української культури” в сучасних умовах у процесі
використання нових освітніх технологій у старших класах середньої школи і на непрофільних
факультетах вищої школи.
Features of teaching of course «History of the Ukrainian culture» in the conditions of modern
educational technologies. In the article is told about the features of teaching of course «History of the Ukrainian
culture» for the students of all specialities. An author does the special support on modern educational
technologists.
A teacher must adhere to two principles: polikul'turnosti and principle of dialog of cultures and civilizations,
which aims at the comparative study of two levels of cultures (national and world). It is necessary to take into
account a few methodical aspects which must be taken into account at teaching of lectures on history of Ukraine
and history of the Ukrainian culture: it is wide to apply evidentness; to take into account that istoriko-kul'turnye
themes differ large universalizmom comparatively with economic and socio-political themes, have a large
spiritual value: strengthen a public, national pride, honour, dignity spirit (ethics role of art). At the same time
such forms of work, as excursions, assist development of thought and artistic creation of student and students in
museums. Exactly history discovers and analyses cultural progress: understanding of works of art changes from
an epoch to the epoch.
Historical distance in time gives possibility to expose, grasp, reconstruct and interpret the artistic values of the
pas; to look in more depth at artistic works of contemporaneity; to understand the thorny problems of modern
culture, because cultural values are eternal and constantly enriched and complemented the new verges of artistic
maintenance. To recognize these verges experimental pedagogue, armed the scientific tool of method and
methodology of teaching of humanitarian disciplines of historical cycle will help to studying, both at school and
in the institute of higher.