Мета статті: проаналізувати та дослідити іконографію керамічної ікони Богородиці початку XVIII ст. із Успенського собору Єлецького монастиря м. Чернігова, її зв’язок із відомою чудотворною іконою «Єлецька Богородиця» та фресковими розписами Успенського собору. Наукова новизна полягає у встановленні витоків не лише іконографії керамічної ікони Богородиці з Успенського собору, але й інших аналогічних трьох ікон, які оздоблювали будинок Чернігівського колегіуму та
центральну браму новгород-сіверського Спасо-Преображенського монастиря. Це дало можливість
уточнити та з’ясувати іконографію чудотворної ікони «Єлецька Богородиця», яка з’явилася
1676 р. у Єлецькому монастирі. Методи дослідження є використання системно-історичного методу в історії мистецтва, іконографії та іконології в поєднанні з аналітичним, порівняльним й узагальнюючим підходами, завдяки яким трактування творів мистецтва та термінів відбувалося з огляду на досліджувану епоху. Висновки: доведено, що на формування іконографії ікони «Єлецька Богородиця» значною мірою
вплинула програма давньоруських розписів Успенського собору, зокрема, сакральність зображень
Богородиці-Оранти. Керамічна ікона із Успенського собору Єлецького монастиря дає уявлення, як
могла виглядати чудотворна ікона «Єлецька Богородиця» 1676 р.
Purpose of the article: to analyze and investigate the iconography of the ceramic icon of the Virgin
Mary of the early XVIII c. From the Uspensky Cathedral of the Yelets Monastery of Chernihiv, its
connection with the famous miraculous icon «Yelets Virgin» and the frescoes of ancient paintings of the
Uspensky Cathedral. The scientific novelty lies in the established origins on only the iconography of the
ceramic icon of the Virgin from the Uspensky Cathedral, but also other similar three icons that decorated
the house of the Chernihiv College and the Central Gate of the Novgorod-Siversky Transfiguration Monastery.
This made it possible to clarify and find out the iconography of the miraculous icon «Yelets Virgin»,
which appeared in 1676 in the Yelets Monastery.
Research methods are the use of the system-historical method in the history of art, iconography and
iconology in combination with analytical, comparative and generalized approaches, through which the interpretation
of works of art and terms occurred in view of the studied era.
Conclusions: it is proved that the formation of the iconography of the icon «Yelets Virgin» was largely
influenced by the program of ancient paintings of the Uspensky Cathedral, in particular, the sacredness of
the images of the Virgin Mary. The ceramic icon from the Uspensky Cathedral of the Yelets Monastery gives
an idea how the miraculous icon «Yelets Virgin» could look like.