Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Мотив надії у творчості Миколи Бажана

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Ткаченко, Р.О.
dc.date.accessioned 2020-09-05T15:19:36Z
dc.date.available 2020-09-05T15:19:36Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Мотив надії у творчості Миколи Бажана / Р.О. Ткаченко // Слово і Час. — 2019. — № 7. — С. 26-32. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2019.07.26-32
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170949
dc.description.abstract Стаття – спроба прочитати творчість М. Бажана крізь призму еволюції мотиву надії. Стверджується, що цей мотив має в поета культурно-історичний масштаб і практично-діяльнісний зміст. Переживання надії стає енергією прогресу й творення культури. Надія живиться активною діяльністю й сама живить труд, мистецтво, науку, творчість. Способи долання безнадії в поезії М. Бажана оновлювалися впродовж десятиліть у зв'язку зі зміною уявлень про суспільну роль поезії. Якщо спочатку осягнення цілісності бачиться в річищі класової боротьби, то пізніше поет схиляється до культуротворення. Філософічність автора “Гофманової ночі” не мала споглядального характеру, була перейнята екзистенційними й соціальними проблемами, спрямовувалась гуманістичними цінностями. uk_UA
dc.description.abstract The paper off ers an attempt to read the works of M. Bazhan focusing on the evolving motive of hope. It is stated that this motive has its cultural and historical scope and practical content. Presently the experience of hope becomes energy of progress and cultural creation. Hope is energized by active work and nourishes work, art, science, creativity. The methods of overcoming despair in Bazhan’s poetry have been updated over the course of decades in connection with the changes in perception of the social role of poetry. Although initially the comprehension of integrity was seen in the stream of the class struggle, later the poet preferred healing the soul with art. The philosophy of the author of the “Hoff man’s Night” was not contemplative; it was focused on existential and social problems and directed by humanistic values. It is no coincidence that the poet chose the least irrational of the three main Christian virtues, the most earthly and human one – the hope. Instead, most poets at all times cultivated predominantly faith and love. This fact might explain why Bazhan’s poetry never gained vast popularity but constantly attracted attention of critics and scholars. The author’s path from despair and fear to hope is the path from the local, psychological, individual to the universal, social, and philosophical. The continual motive of hope gives some unexpected coloring to a seemingly trivial Enlightenment-like picture of the future. The concepts of progress are being filled with drama and dynamics. Existential problems proved to be much more important than the ideal future projects. The sources and plan of the progress are contained not in the objective laws of the history, but exclusively in a human being, permanently fighting in the darkness and chaos. From this point of view, Bazhan is not a representative of the Soviet-style Marxism. In fact, his worldview is rather in tune with E. Bloch’s neo-Marxism or J.-P. Sartre’s existentialism. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject ХХ століття uk_UA
dc.title Мотив надії у творчості Миколи Бажана uk_UA
dc.title.alternative Motive of Hope in Works by M. Bazhan uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2-1.09


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис