Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Конкурентоспособность товара, экспортный потенциал предприятий как основные факторы развития экономики

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Булеев, И.П.
dc.contributor.author Булеев, Е.И.
dc.date.accessioned 2017-09-01T12:32:29Z
dc.date.available 2017-09-01T12:32:29Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Конкурентоспособность товара, экспортный потенциал предприятий как основные факторы развития экономики / И.П. Булеев, Е.И. Булеев // Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку: Зб. наук. пр. — Донецьк: ІЕП НАНУ, 2013. — С. 34–50. — Бібліогр.: 11 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2220-7961
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/123209
dc.description.abstract Рассмотрены особенности конкурентоспособности товара, предприятий, национальной экономики, диалектическая взаимосвязь категорий конкурентоспособности и экспортный потенциал. Исследовано влияние человеческого и интеллектуального потенциала на конкурентоспособность субъектов рыночных отношений. Проанализирована структура международных рынков и состояние конкуренции в них. Доказана целесообразность выхода на международные рынки после насыщения внутреннего рынка данными товарами, услугами. Обоснованы практические рекомендации, направленные на повышение конкурентоспособности товаров (услуг) отечественных товаропроизводителей в условиях глобальных и региональных интеграционных процессов. uk_UA
dc.description.abstract Розглянуто особливості конкурентоспроможності товару, підприємств, національної економіки, діалектичний взаємозв’язок категорій конкурентоспроможності й експортного потенціалу. Досліджено вплив людського та інтелектуального потенціалу на конкурентоспроможність суб’єктів ринкових відносин. Проаналізовано структуру міжнародних ринків і стан конкуренції на них. Доведено доцільність виходу на міжнародні ринки після наповнення внутрішнього ринку даними товарів, послугами. Обґрунтовано практичні рекомендації, спрямовані на підвищення конкурентоспроможності товарів (послуг) вітчизняних товаровиробників в умовах глобальних та регіональних інтеграційних процесів. uk_UA
dc.description.abstract Based on the analysis of papers of the domestic and foreign researchers (M. Porter, I. Lukinov, M. Delyagin, G. Skudar and others), clarified are the terms of competitiveness (goods, enterprises, economy) and export potential in the conditions of formation and development of market relations in the post-socialist countries. The relationship and interdependence of competitiveness and export capacity, the impact on them of human and intellectual potential are investigated.The methods of solving problems to provide the growth of competitiveness of goods (services) of enterprises of economically-developed countries are examined. It was established that in a modern economy the determinant factor of growth of goods competitiveness is the quality and professionalism of labor force, personnel, population. The structure of foreign markets, the role of multinational companies in the development of international trade are analyzed. It is proved that on the modern high-tech markets dominat the MNC, and the competition between them in some cases is replaced by the collusion in order to obtain the commercial rents. Peculiarity of the telecommunications markets is that they are controlled by the MNC, and the competition in the best cases is oligopolistic, in the worst cases - monopoly is dominated. The communication markets in post-socialist countries are monopolized by the MNC. The need to enhance the role of state, national vertically-integrated structures in the growth ofcompetitiveness of domestic producers is proved. The priority state measures to increase the export potential of commodity producers are justified. The advisability of access to international markets after saturation with given commodity (service) of the domestic market is proved. Moreover, the prices of goods sold in the domestic market should be lower than the prices of exported goods. The practical recommendations arte aimed at improving the competitiveness of goods (services) produced by domestic producers in the conditions of global and regional integration processes. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут економіки промисловості НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку
dc.title Конкурентоспособность товара, экспортный потенциал предприятий как основные факторы развития экономики uk_UA
dc.title.alternative Конкурентоспроможність товару, експортний потенціал підприємств як основні чинники розвитку економіки uk_UA
dc.title.alternative Competitiveness of commodity, export potential of enterprises, as basic factors of development of economy uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис