We analyse the statistical properties of public transport networks. These
networks are defined by a set of public transport routes (bus lines) and the
stations serviced by these. For larger networks these appear to possess a
scale-free structure, as it is demonstrated e.g. by the Zipf law distribution
of the number of routes servicing a given station or for the distribution of
the number of stations which can be visited from a chosen one without
changing the means of transport. Moreover, a rather particular feature of
the public transport network is that many routes service common subsets of
stations. We discuss the possibility of new scaling laws that govern intrinsic
properties of such subsets.
Ми аналізуємо статистичні властивості мереж громадського транс-
порту. Такі мережі означаються як сукупність маршрутів громадського транспорту (автобусних ліній) та станцій, через які вони
проходять. Виявляється, що великі мережі володіють вільною від
масштабу (scale-free) структурою, що демонструється, наприклад,
законом Ціпфа для розподілу кількості маршрутів, що проходять
через дану станцію, чи для розподілу кількості станцій, яких можна
досягти з даної, не змінюючи транспортного засобу. Крім того,
досить специфічною властивістю мереж громадського транспорту є
те, що багато маршрутів проходять через спільну підмножину станцій. Ми обговорюємо можливість нових законів скейлінгу, які керують характерними властивостями цих підмножин.