У статті аналізується творчість Гета Станкевича — графіка,
скульптора, митця, діяльність якого є зразком для наслідування та подальшого наукового дослідження. Розглянуто
графічні праці, що стали відображенням культурно-художнього середовища. Проводиться дослідження композиційних та стилістичних особливостей автопортретів. Прослідковано перехід автопортрета від станкової графіки до
друкованої поліграфії. Зокрема розглянуто середовище художнього життя та тенденції розвитку мистецького процесу.
The article has brought an analytic study in creativeness by Get
Stankiewicz, eminent Polish graphic artist and sculptor, whose
work was and still is exemplary and inviting further investigations
as for its artistry as well as in its social comprehension.
Graphic works being reflections on cultural events and artistic
expressiveness have been considered in the course of research.
Review of some stylistic and compositional features in selfportraits
has been performed. In self-portraiture have been
traced transitions from the easel graphical techniques to poligraphic
printing. Polish creators’ milieu and directions in processes
of artistic development have particularly belonged to the
subjects of the survey.
В статье анализируется творчество Гета Станкевича, графика, скульптора художника деятельность которого является образцом для подражания и дальнейшего научного
исследования. Рассмотрены графические работы, ставшие
отражением культурно-художественной среды. Проводится исследование композиционных и стилистических особенностей автопортретов. Прослеживается переход автопортрета от станковой графики к печатной полиграфии. В
частности, рассмотрена среда художественной жизни и
тенденции развития художественного процесса.