В статті досліджується образ Юди Іскаріота в іконі «Тайна вечеря» XVIIIст. з с. Соліни, зі збірки Музею народної
архітектури в Сяноку, Польща. Проводиться детальний
мистецтвознавчий аналіз композиції ікони. Особлива увага
надається розширеному аналізу унікального образу Юди
Іскаріота — досліджується символіка кольору в образі
Юди, його жести, зовнішність. Піднімається питання трактування в сакральному мистецтві Західної України образу Юди як зрадника.
In the article has been studied the image of Judas Iscariot in the
Last Supper icon of XVIIIc. from the village of Solina, now an
artifact in collection of the Museum of Folk Architecture at
Sanok, Poland. Detailed analytical research-work in composition
of icon has been performed according to principal points of
art scholarship. Especial attention has been paid to a broadened
examination of Judas Iscariot’s unique image, its symbolism
of colours as well as Judas’ gestures and appearance. Treatment
of Judas’ image as a traitor in the sacral art of Western
Ukraine has been forwarded.
В статье исследуется образ Иуды Искариота в иконе
«Тайная вечеря» XVIII ст. из с. Солины, ныне экспоната
Музея народной архитектуры в Саноке, Польша. Проводится детальный искусствоведческий анализ композиции
иконы. Особое внимание придается расширенному анализу
уникального образа Иуды Искариота — рассматривается
символика цвета в образе Иуды, его жесты, внешность.
Поднимается вопрос трактовки в сакральном искусстве
Западной Украины образа Иуды как предателя.