В статье предпринимается попытка определить место творческого продукта современного французского писателя Бернара Вербера в литературном потоке рубежа ХХ-ХХІ веков. В результате анализа его произведений делается вывод о сознательном стремлении прозаика объединить стратегии элитарной и массовой литератур, что удовлетворяет читательский запрос «офисинтеллигенции». Следовательно, Б. Вербер позиционируется как представитель мидл-литературы, новообразования в литературной иерархии новейшей литературы.
В статті зроблено спробу визначити місце творчого доробку сучасного французького письменника Бернара Вербера у літературному потоці порубіжжя ХХ-ХХІ століть. В результаті проведеного дослідження робиться висновок про свідоме прагнення митця поєднати стратегії елітарної і масової літератур, що задовольняє читацький запит «офіс-інтелегенції», а Б. Вербер позиціонується як представник мідл-літератури, новоутворення в літературній ієрархії новітньої літератури.
In the paper we attempt to define the place of the creative product of the modern French writer Bernard Werber in the literary stream at the end of 20th and the beginning of 21st centuries. On the basis of the novel "The Last Secret" we find an illustration of features of the mass literature (using the matrix of the detective genre) as well as elitist one (intertextuality, collages, etc.). The author successfully fulfills not only entertaining and educational function of the literature, characterised as "Fiction", but also helps to activate the cognitive processes inherent in the «high» literature. The study concludes that the prose writer made a conscious effort to combine strategies of elite and mass literatures to satisfy the reader's query of «officeintellectuals» (a wide range of educated inhabitants with sufficient intertextual competence and seeking active receptive activity). Consequently, B. Werber is positioned as a representative of the middle-literature – an innovation in the literary hierarchy of the new literature.