У статті висвітлюються принципи побудови народних ікон
на склі. За композицією всі твори поділяємо на два блоки:
в картушевому обрамленні та з цілковитим заповненням
скла. Складність їх побудови залежить від кількості зображуваних фігур та творчої інтенції малярів.
The article has brought some results of a research-work in compositional
principles of traditional folk icon painting on glass
planes. In this respect, all mentioned icons have been divided
into two groups, viz., those with a cartouche frame, as well as
those in which the entire glass surface had been filled. The complexity
of an icon’s composition had depended on the number of
figures depicted and on the creative intention of the folk artist.
В статье освещаются принципы построения народных икон
на стекле. По композиции все такого рода произведения
подразделяются на два блока: в картушевом обрамлении и
с полным заполнением плоскости стекла. Сложность построения композиций зависит от количества изображаемых фигур и от творческой интенции маляров.