У статті проаналізовані стінописи церкви Різдва Богородиці у містечку Угневі. Розглядаються художні формотворчі засади Дам’яна Горняткевича на прикладі фігуративних
та орнаментальних поліхромій храму. Простежено вияви
пізньосецесійної художньої стилістики та так званого українського стилю.
In the article have been analyzed wall paintings of the church of
Holy Virgin’s Nativity in small, but strong with national spirit
and cultural heritage borderland town of Uhniv. The formative
artistic principles created by the artist Damian Hornyatkevych
have been considered through the figurative and ornamental
polychromatic paintings of the temple. Interrelations
and connections between characteristic features of the late Art
Nouveau styling (called «secession» in its Viennese and Western
Ukrainian variants) and so-called Ukrainian style have
been traced and presented.
В статье проведен анализ росписей церкви Рождества Богородицы в небольшом, но сильном национальным духом и
культурной традицией приграничном городке Угневе. Рассматриваются созданные художником Дамианом Горняткевичем художественные формообразующие основы фигуративных и орнаментальных полихромий храма,. Прослежены проявления позднесецессионной художественной
стилистики и так называемого украинского стиля.