Стаття присвячена розшуку та дослідженню матеріалів з
єврейського мистецтва Поділля, які були зібрані і видані
відомим українським мистецтвознавцем, художником, педагогом і видавцем Володимиром Гагенмейстером (1887—1938), спільно із Костем Кржеміньским (1893—1937) у
рамках видавничої діяльності Кам’янець-Подільської
художньо-промислової школи (школа Гагенмейстера). Автор розглядає унікальні «рукотворні» видання з мистецтва
цієї школи, намагаючись знайти серед них і два єврейських
альбоми про надгробки з єврейського кладовища в
Кам’янці-Подільському (1926) та розписи дерев’яної синагоги у Смотричі (1929). Спроби знайти хоча б одне вціліле видання поки виявляються марними. Разом з тим, автор знаходить і виводить на світло папку з окремими листами (24 од.) з літографічними зображеннями мацев, що
відносяться до видання про кам’янецький єврейський
цвинтар. Ця знахідка дає змогу представити надгробки
знищеного старого кладовища як історичний і художній артефакт, а також оцінити художній рівень самих малюнків і
естетику видання.
The article has presented some re-found materials on Jewish art
of Podolia, esp. the artworks gathered and published under supervision
of Volodymyr Hahenmeister (1887—1938), widely-known
Ukrainian art historian, lecturer and publisher in cooperation
with K. Krzheminsky (1893—1937) within the
framework of editory activities by Kamyanets‑Podilsky industrial
school (Hahenmeister school). The author has considered
two unique books published by this school — the album devoted
to memorials of Jewish cemetery in Kamyanets-Podilsky, published in 1926, and one devoted to paintings of wooden synagogue in Smotrych of 1929. All attempts to find even one
of the two albums had no results. The author of the article has
found in the archives several documents only — 24 lithographic
pictures of the memorials. This finding allows us to represent
the tombstones of the old destroyed cemetery as a historical
and art artifacts, as well as to evaluate the aesthetics of the
mentioned publication.
Статья посвящена поискам и изучению материалов по еврейскому искусству Подолии, которые были собраны и изданы известным украинским искусствоведом, художником,
педагогом и издателем Владимиром Гагенмейстером
(1887—1938), совместно с Костем Кржеминским (1893—
1937) в рамках издательской деятельности Каменец-Подольской художественно-промышленной школы (школа
Гагенмейстера). Автор рассматривает уникальные «рукотворные» издания по искусству этой школы, пытаясь найти
среди них и два еврейских альбома о надгробиях еврейского
кладбища в Каменце-Подольском (1926) и росписях деревянной синагоги в Смотриче (1929). Попытки найти хотя
бы одно уцелевшее издание пока оказываются тщетными.
Вместе с тем, автор находит и выводит на свет папку с отдельными листами (24 ед.) с литографическими изображениями мацев, относящихся к изданию о каменецком еврейском кладбище. Эта находка позволяет представить надгробия с уничтоженного старого кладбища как исторический и
художественный артефакт, а также оценить художественный уровень самих рисунков и эстетику данного издания.