Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Фресковий образ святого Онуфрія Великого в Софії Київській: історико-іконографічний вимір

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Забашта, Р.
dc.date.accessioned 2016-02-05T17:05:55Z
dc.date.available 2016-02-05T17:05:55Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Фресковий образ святого Онуфрія Великого в Софії Київській: історико-іконографічний вимір / Р. Забашта // Княжа доба: історія і культура. — 2014. — Вип. 8. — С. 119-143. — Бібліогр.: 97 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2221-6294
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/94004
dc.description.abstract Аналізується фреска (першої половини/ середини 40-х років ХІ ст.) прп. Онуфрія Великого (Єгипетського), що міститься на одному зі стовпів зовнішньої південної галереї Софійського собору Києва. Композиційно-іконографічний лад зображення відповідає образотворчому канону, яким візантійські художники послуговувалися упродовж ХІ–ХІІ/початку ХІІІ ст. для відтворення подоби як названого святого, так і деяких інших ранньохристиянських пустельників. Найхарактернішими ознаками цього канону є фітоморфний мотив: невелике деревце, яке своєю кроною частково прикриває наготу анахорета, властиво його сороміцьке місце (уди), і деякі прикмети зовнішності святого, а саме: відносно помірна довжина бороди й волосся голови. (Показово, що такі прикмети демонструє зображення ще одного безіменного преподобного, розміщене на стовпі центрального середохрестя київського собору). Упродовж означеного періоду названий канон мав поширення на значній території візантійського культурного кола. Щодо певних іконографічних видозмін у межах загальної схеми, то вони віддзеркалювали, або – у випадку різних положень рук – існуючу в церковній літературі, зокрема агіографічних текстах, Середньовіччя варіативність самого змістового виміру образу пустельника, або – у випадку другорядних прикмет зовнішності – прояви місцевих традицій формотворення. У ХІІІ ст. на зміну обговорюваному канону постає нова іконографічна схема, найхарактернішим прикметами якої стає надзвичайно видовжена (нижче паху чи нижче колін) борода і/чи пишне волосся, яке подеколи вкриває майже все тіло анахорета, а також листяна опаска на череслах. Цей канон у мистецтві візантійської традиції лишається панівним і до сьогодні. Стосовно попередніх канонів: Х ст. (що бере свій початок, імовірно, від канону VII/VIII ст., представленого коптським церковним стінописом) та ХІ – початку ХІІІ ст., то вони не зникли цілковито. Іконописці зверталися до них і в наступні століття, одначе зрідка, спорадично. uk_UA
dc.description.abstract The article analyses the frescoed image (probably early 11th century / mid-1040s) of Rev. Onuphrius the Great (Egyptian), situated on one of the supporting pillars in the external southern gallery of Saint Sophia Cathedral in Kyiv. Composition and iconography of the image corresponds with the canon of fi ne artistry used by Byzantine painters in the 11th to 12th / early 13th centuries in their attempts to re-create appearance of this saint as well as of some other Early-Christian hermits. The most characteristic manifestation of the canon is a phytomorphic motif of a small tree which partly covers the anchorite’s nudity, mainly his private parts (his crotch) with its crown, as well as chracteristic features of the saint’s appearance, namely, medium length of his beard and hair. In the mentioned period this type of imagery was widespread on a rather large territory of the Byzantine cultural area. Existing iconographic modifi cations of generally accepted pattern refl ected two things. Firstly, diff erent position of the hands is explained by variations of hermit’s image present in church literature, particularly in medieval hagiographic texts. Secondly, diff erences in the less prominent features of his appearance can be attributed to the local traditions. In the 13th century a new iconographic scheme of Onuphrius image spread, most characteristic features of which were an extraordinary long beard (covering groin or even knee-long) and / or dense hair covering sometimes the whole of anchorite’s body as well as garland of leaves over his loins. This canon in the Byzantine tradition remains predominant until now, however canons of the 11th – early 13th centuries as well as of the 10th century (which quite possibly originated from the canon of Coptic church murals from the 7th and 8th centuries) did not disappear totally. Their schemes remained valid in iconographic repertoires of later centuries, although they were used rarely and in sporadic way. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Княжа доба: історія і культура
dc.title Фресковий образ святого Онуфрія Великого в Софії Київській: історико-іконографічний вимір uk_UA
dc.title.alternative On frescoed image of Onuphrius the Great in Kyivan saint Sophia Cathedral: history and iconography uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc [94:246.3](477-25)“970”


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис