На початку статті окреслені напрямки дослідження фоносемантики та обґрунтовані мета
й завдання дослідження. В основній частині показаний приклад детального фоносемантичного аналізу
українських замовлянь з використанням відомих на сьогодні шкал В. Яблокова, А. Журавлёва та ін.,
завдяки яким у результаті визначено матеріальні основи враження, що справляє на реципієнта магічний
текст. Обґрунтована роль звуків як носіїв елементарного сенсу кожного слова, які дають йому ту саму
силу, віра в яку породила магію, релігію (тобто культуру) та науку.
Вначале статьи обозначены направления исследования фоносемантики и обоснованы цели
и задачи исследования. В основной части показан пример детального фоносемантического анализа
украинских заговоров с использованием известных на сегодня шкал В. Яблокова, А. Журавлёва и пр.,
благодаря которым в результате определены материальные основы производимого на реципиента
«магического» впечатления. Обоснована роль звуков как носителей элементарного смысла каждого
слова, дающих ему ту самую силу, вера в которую породила магию, религию (т.е. культуру) и науку.
The article is devoted to the phonosemantic characteristic of Ukrainian charms, which is considered
as the way to unleash the elemental meaning of the word through the interpretation of the meaning of each
sound. In the beginning of the article the directions of research phonosemantics, the goals and the objectives of
the study is justified. The article touches upon the issue to the work of leading researchers (V. Yablokov, A.
Zhuravlev and others) and interpretation of their work in the field to analyze phonosemantics Ukrainian spells.
This applies both to the term “incantation” and magical folklore texts. A law of the use of sound in such texts
makes it possible to investigate their influence on the human subconscious. The features of the association of
sound and color are indicated too. Much attention is given to the differences in the association of sounds of two
closely related languages. Using sounds in the text also served as the basis for dividing the incantation into
parallel syntactic constructions. Thereby resulting sounds are defined as material bases produced at the
recipient's that “magical” experience. Further the author reports that it also happens in literature, but anyway it
most characteristic for magical texts. Sounds role as carriers of the elementary meaning of each word giving this
the very power that gave rise to the belief in magic and religion (ie, culture) and science is justified.