Уточнены теоретические аспекты составляющих коммерческой деятельности
предприятия розничной торговли: сущность, этапы, показатели. Сделан акцент на показателях
экономической эффективности коммерческой деятельности предприятия и факторах влияния.
Предложен архитектурный подход к детализации коммерческой деятельности предприятий, на основе
чего разработаны модели (диаграммы), отображающие ключевые бизнес-процессы.
Уточнено теоретичні аспекти складових комерційної діяльності підприємства роздрібної
торгівлі: сутність, етапи, показники. Зроблено акцент на показниках економічної ефективності
комерційної діяльності підприємства та факторах впливу. Запропоновано архітектурний підхід до
деталізації комерційної діяльності підприємства, на основі чого розроблено моделі (діаграми), що
відображають ключові бізнес-процеси.
Theoretical aspects of components of commercial activity of the enterprise of retail trade are
specified: essence, stages, indicators. Commercial activity, being an indispensable condition of the consumer
market and business in the sphere of commerce is interpreted as the operations connected with a purchase and
sale of goods, complete meeting consumers demands, the maximum reduction of distribution costs, development
of target commodity markets and receiving of profit on this basis. The main stages of commercial activity
include: choice of methods of sale; analysis of demand for goods; formation of the optimum range; information
and advertizing activity; organization of a complex of services to consumers.
The emphasis is placed on indicators of economic efficiency of commercial activity of the enterprise and factors
of influence on retail environment. Architectural approach to specification of commercial activity of the
enterprises on the basis of which models (diagrams) displaying key business processes are developed is offered.
For development of models methodologies of the structural analysis and ARIS were used. This approach allows
modeling the results of commercial activity, defining the different production and organizational factors,
requirements, the principles concerning indicators of efficiency of commercial activity of the enterprises.