Статья посвящена анализу некоторых аспектов инновационной деятельности современной России. Показано, что результаты, предусмотренные государственно политикой стимулирования инновационной активности в России, не были достигнуты, а по отдельным ключевым показателям сохранили негативную динамику. Ни частный, ни государственный сектор не проявляют достаточной заинтересованности во внедрении инноваций. На основе проведенного исследования авторы предлагают один из путей повышения эффективности инновационной деятельности в рамках образовательного учреждения
Стаття присвячена аналізу деяких аспектів інноваційної діяльності сучасної Росії. Показано, що результати, передбачені державно політикою стимулювання інноваційної активності в Росії, не були досягнуті, а за окремими ключовими показниками зберегли негативну динаміку. Ні приватний, ні державний сектор не проявляють достатньої зацікавленості у впровадженні інновацій. На основі проведеного дослідження автори пропонують один із шляхів підвищення ефективності інноваційної діяльності в рамках освітнього закладу.
The article is devoted to the analysis of some aspects of innovation activity in modern Russia. It is shown that the results stipulated by the state stimulation policy of innovation activity in Russia weren't reached, and according to separate key indicators they kept negative dynamics. Neither private nor public sector isn't interested in introducing innovations. On the basis of the conducted research the authors suggest one of the ways of increasing efficiency of innovation activity within the framework of educational institutions. These tendencies determine the need of correcting the current policy in the sphere of innovations; changing accents from the increase of the total support of national innovation system to the radical increase of efficiency, concentration of the state efforts on the solution of critical problems for innovation development. The innovation strategy development of the Russian Federation is developed to reduce negative tendencies till 2020. The specified problems of increasing the efficiency of innovation activity in Russia can be solved using the possibilities of higher educational institutions: the scientific and practical potential of the faculty; its life philosophy, values, and, of course, enthusiasm.