В статье анализируется сущность и значимость практической составляющей концепции
маркетинга туристской территории как инновационной составляющей управления территорией,
тенденции инновационного процесса в государственном и муниципальном управлении, выявляются
основные факторы, влияющие на привлекательность того или иного региона, той или иной территории
для инвесторов и населения, раскрываются понятия маркетинга туристской территории и
туристского районирования, основные цели маркетинга туристской территории, определяются
субъекты, осуществляющие продвижение туристской территории.
У статті аналізується сутність і значимість практичної складової концепції маркетингу
туристської території як інноваційної складової управління територією, тенденції інноваційного
процесу в державному і муніципальному управлінні, виявляються основні фактори, що впливають на
привабливість того чи іншого регіону, тієї чи іншої території для інвесторів і населення,
розкриваються поняття маркетингу туристської території і туристського районування, основні цілі
маркетингу туристської території, визначаються суб'єкти, що здійснюють просування туристської
території.
In the modern world the territory image is becoming an important economic resource and a key
factor in the competitiveness of the region, city or country. The image of the territory, its reputation, is the key to
the successful promotion of the territory, increasing the attractiveness of regional tourism products and services
in both domestic and international markets. A known territory name, supported by attractive image, promotes
sustainable social and economic development and investments in its economy. Thus, territory marketing is
becoming an important factor for successful regional development.
The article examines the nature and importance of the practical component of the tourist territory marketing
concept as an innovative component of the territory management. It identifies the main factors affecting the
attractiveness of a region or territory for investors and the public. The following concepts, such as: marketing of
tourist territory and tourist zoning, as well as the main purposes of tourist territory marketing are carefully
studied. The entities promoting tourist territory are defined; the trends in innovation process in the state and
municipal management are analyzed. It appears advisable to resort to the tourist territory marketing tools in
respect of Sevastopol, which has the tourist territory potential to provide high quality year-round tourist and
recreational services.