В статье изучены различные подходы к понятию «качество», существующие на
сегодняшний день в сфере высшего образования. Рассмотрены практические аспекты научно-
образовательного процесса в РЭУ им. Г.В. Плеханова, направленные на повышение качества подготовки
и конкурентоспособности выпускников, такие как: участие студентов в проектных командах в малом
инновационном предприятии и бизнес-инкубаторе Университета, в международных стажировках и
бизнес-неделях; встроенный в учебный план учебно-тренировочный комплекс «Учебная корпорация».
У статті вивчені різні підходи до поняття «якість», існуючі на сьогоднішній день у сфері
вищої освіти. Розглянуто практичні аспекти науково-освітнього процесу в РЕУ ім. Г.В. Плеханова,
спрямовані на підвищення якості підготовки та конкурентоспроможності випускників, такі як: участь
студентів у проектних командах в малому інноваційному підприємстві і бізнес-інкубаторі
Університету, в міжнародних стажуваннях і бізнес-тижнях; вбудований в навчальний план навчально-
тренувальний комплекс «Навчальна корпорація».
The article covers different approaches to the concept “quality” applied in the sphere of higher
education, such as: quality as exceptional superiority, quality as a result of accuracy, quality as compliance with
a goal, quality as transformation, quality as threshold value, quality as a progress, quality as correlation of
price and costs. The article reflects the following practical aspects of the teaching process at Plekhanov Russian
University of Economics, focused on enhancement of the quality of training and competitiveness of the
graduates: participation of the students in projects of the small innovative enterprise and business-incubator of
the university, participation of the students in international internships and business weeks, use of the patented
training complex “Training corporation”, designed by the faculty and integrated into the curriculum. All theseactivities enable students to get hands-on experience, identify their field of interest and improve their
employability in the labor market.
Application of innovative elements in the educational process establishes a dynamic system of enhancement of
the quality of the educational process at Plekhanov Russian University of Economics.