В статье дается обзор возникновения и развития своеобразного коврового изделия –
намазлык. Намазлык является молитвенным ковром тюркских мусульманских народов и несет в себе
черты традиционных ковров того или иного региона. Основным структурообразующим элементом
намазлыка является изображение на ковре молитвенной ниши – мехраб. Карабахские намазлыки имеют
свои художественно – технические особенности, которые кристаллизовались на протяжении многих
веков. Эти особенности отличают карабахские намазлыки от молитвенных ковров других
ковродельческих центров Азербайджана.
У статті розглядається виникнення та розвиток своєрідного килимового виробу – намазлик.
Намазлик є молитовним килимом тюркських мусульманських народів та володіє рисами традиційних
килимів того або іншого регіону. Основним структуроутворюючим елементом намазлика є зображення
на килимі молитовної ніші – мехраб. Карабахські намазлики мають свої художньо-технічні особливості,
що кристалізувалися протягом багатьох століть. Ці особливості відрізняють Kарабахські намазлики
від молитовних килимів інших килимарських центрів Азербайджану.
The article reviews the emergence and development of the original namazlik carpet. Namazlik is a
praying carpet of the Muslim Turks and it reflects characteristics of traditional carpets of the region where it
was made. The basic design element of namazlik is the representation of the Mehrab arch. Namazlik from
Karabakh demonstrates artistic and technique features that were developed throughout many centuries. These
features distinguish the Karabakh namazlyk from praying rugs of others carpetmaking centers of Azerbaijan.
Traditionally it is considered that the earliest Namazliks have appeared in the 15th century. However since the
16th century praying carpets with designs traditional for everyone region started to be widely made. In the
Karabakh region, praying rugs with designs «Khantirma», «Goja», «Nakhichevan», «Karabakh», «Gubadly»,
"Bendi–rumi", "Aran", «Shabalit buta», «Bekhmenli» etc were made. The stylized geometrical, abstract and
vegetative elements are represented in these compositions in various scales, depending on the size and density of
knots in a carpet. In most cases, unlike traditional household carpet designs, namazliks, as a rule, demonstrate
no horizontal or vertical symmetry that is obligatory for carpets. Asymmetry of the rug design is determined by
the activization of the arch motive specifying the direction toward Mecca, main relic of Islam.