Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Соціокультурні імплікації теорії несвідомого в працях франкфуртської школи

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Петрушкевич, А.В.
dc.date.accessioned 2016-01-22T19:06:01Z
dc.date.available 2016-01-22T19:06:01Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Соціокультурні імплікації теорії несвідомого в працях франкфуртської школи / А.В. Петрушкевич // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 266. — С. 156-160. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92849
dc.description.abstract У статті аналізується розгляд проблематики взаємодії свідомого і несвідомого в структурі культуротворення у працях представників франкфуртської школи, зокрема Г. Маркузе, М. Хоркхаймера та Т. Адорно. Автор приходить до висновку, що основне місце в подальшій розробці психоаналітичної парадигми займає виявлення соціальної і культурної детермінованості свідомого і несвідомого. uk_UA
dc.description.abstract В статье анализируется рассмотрение проблематики взаимодействия сознательного и бессознательного в структуре культуротворческой деятельности в работах представителей франкфуртской школы, в частности, Г. Маркузе, М. Хоркхаймера и Т. Адорно. Автор приходит к заключению, что основное место в последующей разработке психоаналитической парадигмы занимает выявление социальной и культурной детерминированности сфер сознательного и бессознательного. uk_UA
dc.description.abstract The article analyzes the consideration of the problems of interaction of conscious and unconscious in the structure of cultural activities in the writings of theorists of the Frankfurt School, particularly Herbert Marcuse "One–Dimensional Man", "Eros and Civilization", Max Horkheimer "Eclipse of Reason", "Dialectic of Enlightenment" and Theodor Adorno "Negative dialectics". Marcuse’s critique of Freudianism is simultaneously a critique of contemporary Neo–Freudianism : offering his own review of classical psychoanalysis in the social and historical line, he does not attempt to desexualize or debiologize it, but, vice versa, – proclaims the liberation of Eros as prerequisite for non–repressive culture and realizing the idea "great refusal". Horkheimer also does not consider that it is necessary to review the sources of unconscious toward it’s desexualization, cause only unconscious has the potency to resist the pressure of "social processes", that completely enslaved mind. In this case, according to the philosopher, would be disturbed the balance in the interaction of conscious and unconscious and the man would turn in "shadow of culture". Similar opinions are expressed by Theodor Adorno, which emphasizes not only the need to incorporate social and cultural sources of the unconscious, but also the necessity for confrontation to contemporary cultural situation. The scientist says, that the process of cultural activities has become a cultural industry, that introduces its values, behaviors, creates needs and solve them. The author concludes that the main theme in the further development of psychoanalytic paradigm in the writings of the Frankfurt School is the revealing of social and cultural determinism of conscious and unconscious. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ uk_UA
dc.title Соціокультурні імплікації теорії несвідомого в працях франкфуртської школи uk_UA
dc.title.alternative Социокультурные импликации теории бессознательного в трудах франкфуртской школы uk_UA
dc.title.alternative Social and cultural implications of unconscious theory in the writings of Frankfurt school uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 130.2


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис