“Возрастные категории при изображении образа земной красавицы в средневековой
крымскотатарской ашыкской поэзии”. В статье рассматривается семантика образа земной
красавицы в системе образов “земная возлюбленная – земной влюблённый”.
Цель работы – исследование возрастных категорий образа земной красавицы. Средневековая восточная
лирика, том числе и крымскотатарская, в подавляющем своём большинстве, прославляет земную
любовь. В средневековой крымскотатарской письменной силлабической лирико–романтической поэзии
существует целый ряд объектов поклонения, по типу арабо–персидско–османского метрического
дивана.
Объект поклонения, традиционно, не имеет строго определённого возраста. В различных
стихотворных формах образ красавицы предстаёт перед читателем в совершенно неожиданных
портретах.
“Вікові категорії при зображенні образу земної красуні в середньовічній кримськотатарської
ашикской поезії”. У статті розглядається семантика образу земної красуні в системі образів “земна
кохана – земної закоханий”. Мета роботи – дослідження вікових категорій образу земної красуні.
Середньовічна східна лірика, тому числі і кримськотатарська, в переважній своїй більшості, прославляє
земну любов. У середньовічній кримськотатарської письмовій силабічної лірико–романтичної поезії
існує цілий ряд об'єктів поклоніння, по типу арабо–персько–османського метричного дивана.
Об'єкт поклоніння, традиційно, не має строго певного віку. У різних віршованих формах образ красуні
постає перед читачем у зовсім несподіваних портретах.
“Age categories in the representation of the image the Earth beauties in Crimean Tatar ashyk
medieval poetry”. The article deals with the semantics of the image in the earth's beauty imagery “earthly lover
– love the earth”.
Purpose – to study the image of the earth ages beauties. Medieval Eastern poetry, including Tatar, in the
overwhelming majority, glorifies earthly love. In medieval Crimean Tatar syllabic writing lyrical romantic
poetry there are a number of objects of worship, the type of Arab–Persian–Ottoman metric couch.
Object of worship, traditionally, is not strictly a certain age. In various forms of poetic image of beauty before
the reader in a completely unexpected portraits. This, in our opinion, is connected with a certain period in the work and the age of the author when writing a
single verse form.
Studying Earth's beauty image allowed us to draw the following conclusions: – medieval Tatar ashyk poetry
overwhelmingly glorifies earthly love; – Earth beauties image portrayed in different age categories;
– The image of the Earth's beauty is fundamental (along with the image of a lover), canonized and multifaceted.