В работе рассматривается необходимость повышения национальной
конкурентоспособности на основе национального брендинга. Выявляются преимущества использования
брендинга как инструмента повышения уровня конкурентоспособности в различных сферах хозяйства.
Описываются понятие ценности национального бренда, критерии ранжирования стран по данному
показателю. Сравниваются понятия классического и национального брендинга. Определяется место
Украины в рейтингах национальных брендов, а также необходимость повышения уровня её
международной конкурентоспособности на основе развития национального брендинга.
У роботі розглядається необхідність підвищення національної конкурентоспроможності на
основі національного брендингу. Виявляються переваги використання брендингу як інструменту
підвищення рівня конкурентоспроможності в різних сферах господарства. Описуються поняття
цінності національного бренду, критерії ранжирування країн за даним показником. Порівнюються
поняття класичного та національного брендингу. Визначається місце України в рейтингах національних
брендів, а також необхідність підвищення рівня її міжнародної конкурентоспроможності на основі
розвитку національного брендингу.
The paper deals with the need to improve national competitiveness. Proposed to use tools such as a
national branding . Consider the benefits of using such a tool in various areas of the economy. Described
criteria ranking of countries on this indicator. Compared concepts of classical and national branding.Also
considered the place of Ukraine in the rankings of national brands and its prospects in the future using this tool.
Described the concept of value of a national brand . This article also involves consideration of the different
rankings of competitiveness and ratings brands countries. Have found out what really means a strong national
brand in practical terms. Ukraine allocated in these rankings. Mentioned advantages of a strong brand and
conditions of nation branding. The common factor of all the changes is called globalization, where only global
players with a sound strategy can successfully compete and meet a wide and diverse global market. Determined
that being involved in the processes of globalization, modern country faces the need to build a competitive
advantage in the areas of activity of the state, the economy, foreign policy, social and cultural policies, etc. The
role and importance of nation branding as a combination of advanced technologies to optimize the image of the
foreign state. It was concluded that the essence of nation branding is rooted in the basic spheres of the activation
state for the purpose of creating a positive image and enhance the country's competitiveness.