У статті, показано, що класична філософія суб'єкта була не в змозі адекватно відповісти на
виклики сучасності, у тому числі й ідеологічні. Стаття обґрунтовує феноменолого - онтологічний
поворот в теорії ідеології, що передбачає залучення філософської археології, яка сконцентрована на
аналізі умов можливості виникнення та існування горизонту тієї чи іншої ідеології. Автор осмислює,
яким чином і на яких підставах, сучасний суб’єкт може бути залучений до ідеології.
В статье показано, что классическая философия субъекта была не в состоянии адекватно
ответить на вызовы современности, в том числе и идеологические. Статья обосновывает
феноменолого - онтологический поворот в теории идеологии, предусматривающий привлечение
философской археологии, которая сконцентрирована на анализе условий возможности возникновения и
существования горизонта той или иной идеологии. Автор осмысливает, каким образом и на каких
основаниях, современный субъект может быть привлечен к идеологии.
This article shows that the classical philosophy of the subject was not able to adequately respond to
the challenges of our time, including ideological. Article aims to study phenomenological - ontological turn in
the theory of ideology that seeks to involve, including archeology and philosophy, which focuses on the analysis
of the conditions of possibility of the existence of the field, and one or another ideology. This investigation
allows to answer the question about how the subject is established as the object of the cognition in different
moments and institutional contexts. Individual is not independent, autonomic - that possesses wide
characteristics - rational subject, but is the space where different discursive practices accomplish the work of
creation of the senses. The strategy of the subjectivation denotes certain space which is created under the
influence of the strength of the knowledge and power that act both from outside and inside. All this creates the
subject in all its forms. In the XX - XXI century ideology becomes a way of transformation of social reality in
illusion that can not only hide the social subject of traumatic in nature of objective reality, but also convert
excess attribute pleasure in existence. The idea of the form of the power finds its embodiment in the strategy of
the subjectivation which combines both forms of the public power and practice of the power over oneself.The
author reflects on how and on what basis the entity may be subject to ideology.