В статье рассматривается проблема национального просвещения в Крыму в конце XIX
начале XX веков. Дается краткий обзор общественно–политической и культурной жизни Таврической
губернии рубежа XIX – XX столетий. Рассматривается жизненный путь и творчество
крымскотатарского публициста, педагога Хабибуллы Одабаша. Исследуется просветительская мысль
в его поэтическом наследии. Посредством текстологического анализа поэмы «Altın Yarıq» («Золотой
свет») определяются основные аспекты выражения просветительской идеи, её актуальность в
современном обществе.
У статті розглядається проблема національної освіти в Криму в кінці XIX початку XX
століть. Дається короткий огляд суспільно – політичного і культурного життя Таврійської губернії
рубежу XIX – XX століть. Розглядається життєвий шлях, громадська діяльність і художня творчість
кримськотатарського публіциста, педагога початку XX століття Хабібулли Одабаша. Досліджується
просвітницька думка в його поетичній спадщині. Визначається роль автора у просвітительстві
народних мас. За допомогою текстологічного аналізу поеми «Altın Yarıq» (« Золоте світло»)
визначаються основні аспекти вираження просвітницької ідеї, її актуальність в сучасному суспільстві.
The article is a research work in the area of the Crimean Tatar literature and carries a certain
novelty in the development of modern scientific thought of Crimean Tatar. It addresses the problem of national
education in the Crimea at the end of XIX early XX centuries. It’s provides a brief overview of the socio–
political and cultural life of the Taurida Gubernia abroad XIX – XX centuries. We consider a way of life, social
activities and artistic creativity of the Crimean Tatar journalist and teacher of early XX century Habibulla
Odabash. We study the educational thought in his poetic heritage and define the role of the author in the
enlightenment of the masses. Through the art analysis of the poem «AltınYarıq» («Golden Light") are defined
thematic focus and the ideological content of the work. Textual analysis of the poem promotes the definition of
Enlightenment thought, expressed in every line of the poem. The idea of a national education is studied by the
author in several aspects in particular; it is viewed as a force, recognition, power, and the way to eternity. We
study the poetic language and artistic skills of the poet H. Odabash and denoted the symbolic nature of the
investigated work. Also focuses on the relevance of education for every community and nation in modern society.