Стаття присвячена проблемам музичної педагогіки, пов’язаним з оволодінням співочою
технікою, насамперед з тренуванням подачі голосних звуків, яка за всієї вагомості інших компонентів
співу має в ньому першорядне значення, а відтак має безпосередній стосунок до виразності вокального
виконання. Звучання голосних є найбільш характерною рисою для співу взагалі і для академічного співу
зокрема. Адже вони є основою не лише складотворення в буденній мові, а й відтворення мелодії у вокалі.
Дослідник підкреслює, що оволодіння належною подачею голосних звуків є основою дальшого
вдосконалення інших елементів вокальної техніки.
Статья посвящена проблемам музыкальной педагогики, связанным с овладением певческой
техникой, прежде всего подачей гласных звуков, которая при всей важности иных компонентов пения
имеет в нем первостепенное значение, а следовательно непосредственно связана с выразительности
вокального исполнения. Звучание гласных является наиболее характерной чертой пеня вообще и
академического пения в частности. Ведь они составляют основу не только слогообразования в
обыденной речи, но и воссоздания мелодии в вокале.
Исследователь подчеркивает, что овладение надлежащей подачей вокальных звуков является основой
дальнейшего усовершенствования иных элементов вокальной техники.
The article is devoted to the problems of the musical pedagogic connected with the possessing of
singing technique, first of all with a giving of vowels. The vowels beyond an importance of other components of
singing play here a main role and therefore they are closely connected with the expressiveness of the vocal
performance. The phonation of vowels is the most typical feature of academic singing and singing at all.
Nevertheless they establish the foundation not only in the process of making the syllables in usual speech, but
also in the recreation of melody in vocal.
The researcher lays stress on this importance and writes that the possessing of correct singing of vowels makes
the basis to feather improvement of the other elements in vocal technique.
The author of the article leans upon the works by V. A. Bagadurov, B. O. Bazilikut, L. V. Dmitriyev, U. Y.
Yutsevich and other well known researches and musical pedagogues. But he previously uses here his own
experience as the professor in Crimean University of Culture, Art and Tourism, in Crimean Humanitarian
University as well as the leading actor and singer in Crimean Academic Ukrainian Musical Theatre.