Доведено необхідність запровадження у практичну діяльність торговельних підприємств
України комплексного компаративного аналізу. Розкрито підходи до трактування змісту та основних
завдань комплексного компаративного аналізу з метою забезпечення ефективності системи
менеджменту торговельних підприємств. Запропоновано шляхи здійснення моніторингу ситуацій у
бізнес-середовищі, оцінки можливостей і намірів конкурентів та ділових партнерів для забезпечення
ефективної діяльності торговельного підприємства.
Доказана необходимость внедрения в практическую деятельность торговых предприятий
Украины комплексного компаративного анализа. Раскрыты подходы к изложению содержания и
основных задач с целью обеспечения эффективности системы менеджмента торговых предприятий.
Предложены пути осуществления мониторинга ситуаций в бизнес-среде, анализа экономического
потенциала исследуемого предприятия, оценки возможностей и намерений конкурентов и деловых
партнеров для обеспечения эффективной деятельности торгового предприятия.
Proved the necessity of introduction in practical activities of Ukrainian trade enterprises the complex
comparative analysis. Disclosed approaches to the presentation of the contents and the main objectives to
ensure the efficiency of the system of management of trading enterprises. The ways to monitor situations in the
business environment, analyzing the economic potential of the investigated companies, assessing capabilities
and intentions of competitors and business partners to ensure the efficient operation of commercial enterprise
are proposed. Implementation of complex comparative analysis of economic activities of commercial enterprise
involves the detection and study of the strengths and weaknesses of similar businesses and competitors, as well
as generalizations and adopting practical application of their work experience. Such features allow a system of
measures to take into account internal and external factors impact on the economic activities of commercial
enterprise. Effectiveness of commercial enterprise, which is reflected in the extensive and intensive performance
indicators of its activity is a key parameter in the management system for the identification of positioning the
company in the business sector. The necessity of developing an integrated approach to the multivariate analysis
of business, based on the principle of comparative is justified in this article.