Данная статья посвящена изучению возникшей в американской литературе в 60-70-е годы
ХХ века школы «нового журнализма». Особый акцент делается на рассмотрение теоретических
принципов данной школы и их воплощение в документальном романе Тома Вулфа
«Электропрохладительный кислотный тест». Научная новизна публикации объясняется
рассмотрением и анализом сочетания двух дискурсов (беллетристического и публицистического) в
одном литературном направлении. В ходе работы использовались сравнительно-исторический,
социокультурный, биографический методы, а также метод комплексного анализа художественного
текста.
Ключевые слова: факт, документ, художественный вымысел.
Дана стаття присвячена вивченню школи «нового журналізму», що виникла у американській
літературі у 60-70-і роки ХХ століття. Особливий акцент робиться на розгляд теоретичних принципів
даної школи та їх втілення у документальному романі Тома Вулфа «Електропрохолодний кислотний
тест». Наукова новизна публікації пояснюється розглядом та аналізом поєднання двох дискурсів
(белетристичного та публіцистичного) у одному літературному напрямі. Під час роботи
використовувались порівняльно-історичний, соціокультурний, біографічний методи, а також метод
комплексного аналізу художнього тексту.
Ключові слова: факт, документ, художній вимисел.
Literary process at the turn of the ХХ-ХХІ centuries is noted by the fact that fiction is strongly
attracted to journalism and factual credibility, while journalism in its turn adopts various belles-lettres
techniques. These phenomena are typical for many national literatures, but were mostly widespread in the USA.
Still, there is no single opinion concerning the genres which these “hybrid” works of literature belong to. No
methods for their analysis have been worked out yet as well. In this context it would be well-grounded to appeal
to the history of the development of American literature in which it is possible to define certain periods of
organic merging of fiction and non-fiction.
The following article deals with the study of the literary school that appeared in the USA in the 60-70th of the XX
century and is known as “New Journalism”. Special emphasis is given to the consideration of theoretical
principles of this school and their implementation in Tom Wolfe’s non-fiction novel “The Electric Kool-Aid Acid
Test”. Scientific novelty of the published work accounts for the study and analysis of the combination of two
different discourses (fiction and non-fiction) in one literary school. Comparative-historical, sociocultural and
biographical methods were used in the course of research work, as well the method of complex analysis of a
literary text.
Key words: fact, document, fiction.