Ця публікація присвячена двом видатним ученим академікам : В. І. Вернадському і А. Є.
Ферсману. Розглядаються етапи життєвого шляху і область наукових інтересів кожного з учених.
Розкрита визначальна роль учителя у формуванні наукових поглядів свого учня. Показані перетини
наукових інтересів і людські взаємовідносини, що зв'язують учня і учителя впродовж сорока років.
Ключові слова: Вернадський, Ферсман, мінерали Криму, КППС, Академія наук, школа Вернадського,
атомний проект.
Данная публикация посвящена двум выдающимся ученым – академикам: В. И. Вернадскому
и А. Е. Ферсману. Рассматриваются этапы жизненного пути и область научных интересов каждого из
ученых. Раскрыта определяющая роль учителя в формировании научных взглядов своего ученика.
Показаны пересечения научных интересов и человеческие взаимоотношения, связывающие ученика и
учителя в течение сорока лет.
Ключевые слова: Вернадский, Ферсман, минералы Крыма, КЕПС, Академия наук, научная школа,
атомный проект.
This publication is dedicated to the couple of outstanding scientists and academicians: V. I.
Vernadsky and A. E. Fersman. There is discussed the stages of the life and scientific interests of each of the
scientists. There is revealed the determinated role of teachers in shaping of the scientific views of his student.
Shows the intersection of research and human relationships, connecting of student and teacher for over forty
years.
Keywords: Vernadsky, Fersman, Crimean minerals, Commission for the Study of Natural Productive Forces,
Academy of Sciences, the Vernadsky School, the nuclear project