Рассмотрены решенные под руководством Е. О. Патона проблемы сварного мостостроения на начальном этапе его становления, завершившегося 50 лет назад сооружением уникального цельносварного моста через р. Днепр в г. Киеве. На базе заложенных при проектировании моста им. Е. О. Патона основополагающих принципов конструирования и установленных главных причин раннего зарождения трещин усталости в элементах типовых пролетных строений показаны пути обеспечения нормативного срока службы цельносварных мостов. Определяющими признаны конструктивные решения пролетного строения и сварных узлов, исключающие возникновение в них дополнительных напряжений и вибраций. Важную роль в предотвращении разрушений играет выбор стали, технологии сварки и обработки сварных соединений.
Problems of welded bridge construction, solved under the supervision of E.O. Paton, are considered at the initial stage of its development and finally 50 years ago by the construction of unique all-welded bridge across the Dnieper river in Kyiv. The ways of assurance of rated service life of all-welded bridges are shown on the base of major principles of design, used in E.O. Paton bridge designing, and established main causes of earlier initiation of fatigue cracks in elements of standardized spans. Design solutions of spans and welded connections, preventing the occurrence of secondary stresses and vibrations in them, were recognized determinant. Selection of steel, welding technology and treatment of welded joints plays an important role in the prevention of fractures.